Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tre kronor tar hem 3

Publicerad: 19 Januari 2011, 16:02

I somras bytte teleoperatören Tre reklam­byrå från Scholz & Friends till Storåkers. Nu kan Resumé avslöja att Tre även byter mediebyrå, från Mindshare till Tre Kronor Media & Reklam, tidigare Bark Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Niclas FröbergTreTre Kronor

truetrue2020-01-01T17:01

”Vi är otroligt glada och lyckliga”, säger Niclas Fröberg, vd för Tre Kronor Media & Reklam som är Tres nya mediebyrå. Foto: Björn Elgstrand.

Bark Stockholm, eller Tre Kronor Media & Reklam som byrån heter igen efter ett namnbyte i slutet av förra året, startar året med en ny storkund – telefonoperatören Tre.

Från årsskiftet är Tre Kronor Media & Reklam Tres nya mediebyrå. Tidigare låg uppdraget på Mind­share.
– Jag kan bekräfta att vi är Tres nya mediebyrå, vilket vi är otroligt glada och lyckliga över, säger Niclas Fröberg, vd, Tre Kronor Media & Reklam. Övriga kommentarer hänvisar han till Erik Hörnfeldt, pr- och informationschef på Tre:
– Vi har jobbat väldigt länge med Mindshare, och de var även inkopplade innan vi lanserade oss kommersiellt, men nu dök det här erbjudandet upp och vi tog det inte helt enkla beslutet att byta mediebyrå.

Vad är anledningen till bytet av byrå?
– Vi blev imponerade av de lösningar som Tre Kronor har visat upp för oss, och även om vi är väldigt nöjda med Mindshare och har haft ett bra och tajt samarbete dök det upp något bättre.

Det är en extrem konkurrens i telekombranschen, vad är den stora utmaningen just nu?
– Den stora utmaningen är som du säger, konkurrensen, och att se till att det inte alltid är pengar som vinner. Vi är inte den mest kapitalstarka bland våra konkurrenter, och därför måste vi vara smartare och snabbare, på alla områden.

För Tre Kronor Media & Reklam blir Tre, som är en av landets största reklam­köpare – 361 miljoner kronor år 2010 i medieinvesteringar, enligt Sifo Reklammätningar – ett riktigt stort uppdrag, och byrån har också ny­anställt utifrån den nya kunden. Ett av de senaste tillskotten är Marie Sandberg, tidigare på Kraft Foods och Mindshare.

Tre är ett joint venture mellan Wallenbergs Investor, som äger 40 procent, och Hutchison Whampoa i Hongkong, som äger resterande andelar. Tre har drygt 1,6 miljoner kunder i Sverige och Danmark och omsätter över 6 miljarder kronor.

Från och med den första ­augusti 2010 tog Storåkers McCann över reklamuppdraget för Tre.
– Det är ett väldigt tajt samarbete, och den första kampanjen är på gång, säger Erik Hörnfeldt.
Tres pr-byrå är Weber Shandwick.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.