Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tre låter kunder rösta fram personal

Publicerad: 5 maj 2009, 07:36

Idag startar Tre en omröstning på hemsidan. Med hjälp av inspelade videoklipp av tilltänkt personal låter Tre andra bestämma vem som får jobb hos företaget.


Ämnen i artikeln:

Tre

Idag startar Tre ”Din Kundservice”. Där kan alla som vill rösta fram vilka som ska få jobba i kundtjänsten hos Tre.

De sökande presenterar sig själva med hjälp av videoklipp och sedan kan vem som helst betygsätta dem på en skala mellan 1-5. Men mobiloperatören lämnar inte allt åt ödet. De tio som får högst poäng får träffa personalchefen och därefter väljer Tre ut vem eller vilka som slutligen får jobbet.
– Vi hoppas naturligtvis att det ska bli alla tio men det vet vi först efter intervjuerna, säger Moa Wictorén, personalchef för kundservice på Tre.

Varför gör ni det här?

– Vi gör det för att vi en gång i tiden var Sveriges bästa kundservice, nu är vi inte det längre. Nu tar vi hjälp av kunderna för att bli det igen. Vi har märkt av att våra kunder vill vara med och påverka och som vill föra en dialog med oss. Det här är ett sätt att mötas som ligger i tiden.

Idén har tagits fram i samarbete med rekryteringsföretaget iNeed. Filmklippen kommer att ligga uppe till den 20 maj. Förutom videoklippen bloggar även en av Tre:s anställda under kampanjperioden om livet på Tre.
– Bloggen är ett sätt för oss att visa den osminkade sanningen av hur det är att jobba här på tre.

Totalt 25 personer har lagt upp videoklipp på sig själva. De 25 har valts ut via en valig rekryteringsprocess.
– Ja det har varit en vanlig rekrytering från början, vi har egentligen bara bytt ut ett av momenten, säger Moa Wictorén.

Tre kommer inte att visa hur många poäng varje enskild person får utan endast vilka som ligger i topp.
– Vi hoppas att det här ska engagera både kunder och medarbetare. Nu kommer ju även medarbetarna få säga vem de vill ha som framtida kollega.

Finns det inte en risk att det bara blir en tävling som vem som har flest kompisar som kan rösta på dem?
– Det hoppas jag inte. Det kan ju också tyda på att det är en bra och härlig person som i så fall är bra för oss att anställa.

Idén kläcktes internt på Tre för cirka två månader sedan.

Hur ska ni göra reklam för det här?
– Det kommer förhoppningsvis bli mycket via word of mouth. Sedan kommer vi att informera våra kunder så att de kan få vara med och påverka.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Tre

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.