Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tre riddare i New York

Publicerad: 12 November 2010, 16:09

Efter att ha kuskat runt på olika New York-byråer bestämde sig tre svenska kreatörer – Peter Karlsson, Jens Karlsson och James Widegren – för att starta eget. Byrån Your Majesty var född. Efter drygt tre år växer den så det knakar. För Resumés reporter berättar trojkan om varför de sade nej till USA:s armé, men ja till elpistoler och varför de aldrig mer kommer att dricka rom.


Ämnen i artikeln:

Peter KarlssonYour Majesty

truefalse

Peter Karlsson, Jens Karlsson och James Widegren. Foto: Chris Maluszynski.

Lunch i New York med Your Majesty.

Alltså med Jens Karlsson, James Widegren och Peter Karlsson.

Peter beställer en rosa och frusen granatäpplemargarita. Jens beställer en on the rocks. Och ­James beställer vatten. Och så rättar han till servetten, som ligger lite snett. Det gör han alltid. James gillar inte oordning och har en tvångsmässig reflex när det gäller servetter som ligger snett, säger han. Hans ordningssinne märks på kontoret också. Skivbordet är fläckfritt. En enda prydlig hög med papper ligger i ett hörn bredvid datorn. Annars ingenting.

James, Jens och Peter slog ihop sina kreativa skallar för tre och ett halvt år sedan och skapade Your Majesty. Alla tre hade kuskat runt på olika New York-byråer i flera år och tyckte det var dags att göra något på egen hand.

Sedan starten har Your Majesty vuxit och vuxit och kan stoltsera med prestigekunder som Ralph Laurent, New York Times, Hyundai, Discovery Channel och American Express.

Alldeles nyligen flyttade byrån in i nya lokaler vid Union Square – ett vitt jätteloft på över 500 kvadratmeter med kristallkronor i taket. Det nylagda golvet är lite för vitt, menar Jens och tillägger att städerskan ska komma lite senare samma dag. Som tur är.

Den mexikanska restaurangen – bara några ­minuter från kontoret – är enorm. Ett bord med avokador, tomater, citroner och en jättemortel rullas fram och en leende mexikansk servitör börjar frenetiskt jobba med att röra ihop guacamolen framför sina lunchgäster.

Killarna från Your Majesty skannar av menyn och klunkar margarita. Tequilan rinner ner.

Men Your Majesty-gänget har tröttnat på rom.

När läget var som värst under lågkonjunkturen jobbade byrån med en webbkampanj för ett sydamerikanskt rommärke. Romproducenten var en av de besvärligaste kunderna som de någonsin har haft att göra med.
– Dee var otroligt envisa med att det skulle se fult ut, suckar James. Och eftersom vi inte hade något annat att göra så presenterade vi designförslag efter designförslag.

Spritmärket fick säkert sex månaders jobb gratis, uppskattar killarna. Som plåster på såren skickade­ romföretaget 60 flaskor av sin bästa rom som ­anlände till kontoret en stilla eftermiddag.
– Det tog nog inte mer än två veckor innan vi hade druckit upp alltihop, säger James.
– Ja, det var dåliga tider så man ville gärna hitta ett sätt att glömma, upplyser Peter.

Men på något sätt masade sig Your Majesty igenom lågkonjunkturen. Visst, det var otroligt tufft när telefonerna slutade ringa, Jens kunde inte sova på nätterna, säger han, men en dag var det plötsligt över. Det var som att slå på en strömbrytare. Förra sommaren satt Your Majesty ”fullsketna” med jobb och sedan dess har det rullat på.

I dag kan de välja bland jobben – och de kan vara kräsna.

En kampanj med mastodontbudget, att utveckla USArmy.com, en vävningskampanj för armén, tackade man nej till. Att promota krig och dödande är byrån inte intresserad av. Och medicinföretagen duckar gänget också för.
– Det är företag som gör allt i sin makt för att tjäna pengar på mediciner, säger Peter. Det är en industri. Många doktorer får provision på läkemedel som de skriver ut. Det tycker jag är helt bananas.

För det mesta är de tre grundarna av Your Majesty helt överens om vilka uppdrag de ska ta och vilka de ska slopa, men det är klart att det finns gråzoner, menar Peter.
– Coca-Cola gör folk tjocka och ger barn hål i tänderna. Så var ska man dra gränsen? Man får bara använda sitt omdöme …

En av byråns senaste webbkampanjer – den om så kallade ”taser guns”, elpistoler – var ett uppdrag som gänget först tänkte tacka nej till. Av etiska skäl.

I USA har elpistolen ordentligt dåligt rykte. Nästan varje gång elpistolerna hamnar i pressen handlar det om polisbrutalitet. På YouTube finns en rad läskiga klipp och i New York chockade polisen nyligen en man så svårt med en elpistol att han ramlade ner från ett tak och slog ihjäl sig.

Men när Your Majesty gjorde sin research förstod de att elpistolen i många fall faktiskt räddar liv. I stället för att skjuta skarpt använder ordningsmakten elchocker för att slå ut tjuvar och våldsmän. Flera tusen liv om året räddas, visade det sig.

Så gänget bestämde sig för att köra. De fick åka på studiebesök hos elpistoltillverkaren i Phoenix.

Mötet med kunden var udda. Ägaren visade sig vara ett dedikerat ”Star wars”-fan och bjöd in teamet till sin ”Star wars”-liknande företagsbyggnad.
– Vi klev in genom en stor cirkulär entré i aluminium och längre in stod en flygel, byggd efter ett rymdskepp i ”Star wars”, berättar James. Helt sjukt.

Utvecklingsavdelningen var superbevakad med ögonskanner och mörka fönsterrutor. De anställda i fabriken hade ingen aning om vad som pågick där inne, men Your Majesty-gänget slussades in.
– Vi fick provskjuta också, säger James entusiastiskt.

Elpistolföretaget har ett speciellt invigningsprov för nyanställda. De måste allihop testa hur det är att bli skjuten med elpistol. Som tur var slapp Jens, James och Peter.

Mexmaten kommer in
och samtalet runt lunchbordet böljar vidare. Från det ena till det andra. Från riddare och kungahuset – Peter är inte så begeistrad i Victoria och Madeleine – till nya drömkontoret och initiationsriter för nyanställda på Your Majesty.

Det är inte bara elpistolstillverkare som ger sina nya medarbetare specialbehandling.
– Vi har ett riktigt svärd på kontoret, förklarar Jens. Vi kör en liten ceremoni där vi dubbar dem till riddare. Your Majesty-riddare, alltså.

Peter nickar. Det är han som pratar mest av grundarna. Han är lite som en pappa för gänget, ”farbrorn med linjalen”, säger han själv, chefen över superkreatörerna James och Jens. Men James och Jens håller inte med. Peter är minst lika kreativ. Och inte alls speciellt chefsmässig egentligen. Fastän det är han som betalar lönerna kan han inte på rak arm tala om hur många anställda Your Majesty har.
– Uh… kan jag få kolla upp det …?

Det var Peter som hittade det nya kontoret. Your Majesty höll på att växa ur de gamla lokalerna i Tribeca och behövde nytt. Peter fick uppgiften att leta och när han hade hittat något han trodde skulle passa­ drog han med sig kumpanerna på sightseeing.

Det verkade inte så lovande, tyckte de resterande två tredjedelarna av Your Majesty. Det luktade piss, en grå heltäckningsmatta låg över golvet och lösa elkablar dinglade i taket.
– Det här tar vi! tyckte Peter.

Jens såg frågande ut. Och James gillade vare sig pisslukten, den grå heltäckningsmattan eller oordningen bland elkablarna. Men det blev som Peter ville.

För Jens och James är det viktigt att få vara ”hands on”, säger de. Visst, i dag har de var sin snygg titel, executive creative director, men de vill inte jobba långt från grundprocessen.

Chefen Peter tror att den inställningen är den enda rätta.
– Om man ska göra bra reklam i framtiden tror jag att det är viktigt att den kreativa och produktiva processen sitter som hand i handske, säger han.
– Det funkar inte att ha folk som inte doppar fingrarna i smeten.

Många kreativa chefer säger bara ”ja” eller ”nej” till olika idéer, menar han.
– Jag fattar det inte. Att de släpper sin drivkraft. Att inte byrån tar vara på personens genialitet.

Your Majesty är en hybrid, menar grundarna.

De vill göra olika saker. De vill göra allt möjligt. Lite så som Acne fungerar. Eller Mother, med sina vid-sidan-av-projekt som korvproducenter.

Your Majesty har redan gjort sitt första egna vin. De har smakat på druvor från Kalifornien och kommit fram till vilken smak som passar deras varumärke bäst. Och nu vill de göra choklad också. Och starta en restaurang. De har redan hittat kocken som de vill jobba med (vem han är, är än så länge hemligt) och nu letar de efter en lämplig lokal på Manhattan.

Egentligen var det en jazzklubb som Jens och ­James ville öppna. Det var det som de båda jazzälskarna drömde om när de satt hemma i Stockholm och längtade bort. De ville starta reklambyrå i stora staden i väst. Och jazzklubb. Nu blir det reklambyrå och restaurang i stället.
– Det är viktigt att ha en palett av olika saker att syssla med, säger James. Om jag tröttnar på att vara creative director så kan jag börja jobba på restaurangen i stället.
– Om vi skulle satsa helhjärtat på att bara göra en grej hade vi antagligen varit mycket rikare, säger Peter. Men det är inte roligt. Vi vill förverkliga de här barnsliga drömmarna som vi har haft under väldigt lång tid.

När fisktacosen är uppätna vinkar Peter på servitören. Gänget promenerar ut på gatan.

Jens gnäller om en snål kund för Peter – ”jävla smålänningar” – och James går bakom i spetsiga grå lackskor.

Även om Your Majesty-grundarna har jobbat länge i USA kan de fortfarande reagera på hur jänkarna gör affärer och skillnaden mellan svensk och amerikansk byråkultur.
– Här baseras väldigt mycket på den personliga kontakten, säger Peter. Man umgås på ett mer personlig vis med kunderna – går ut och dricker bärs, hänger och hittar på skojiga grejer. Då löser sig det mesta.
– Jag tror det beror på att man är mycket mer personligt ansvarig här om saker och ting går fel än i Sverige. Kunden vill känna sig trygg. Inte bara på ett professionellt plan, utan också med att man trivs bra tillsammans.

Men det amerikanska sättet att jobba kan också kännas byråkratiskt och tungt ibland, fortsätter han.
– Även för minsta lilla projekt kan en byrå ha 15 personer inne i konferensrummet. En himla massa folk som sitter där och debiterar. I Sverige skulle man fixa samma problem med ett telefonsamtal på fem minuter.

Hur som helst, att vara europé i New York är för det mesta ett plus.
– Du vet, den är en klassisk Hollywoodfilmsymbol, säger Jens. Den europeiska kreativa personen.

Peter flikar in att hans småländska dialekt aldrig gick hem i Stockholm. Där uppfattades han bara som ”bonnig”. Men att bryta på engelska, och prata med rund och mjuk svensk accent, fungerar bra i metropolen New York. Man uppfattas som mer ­intressant, tror gänget.
– Jag har gått från bonnläpp till skitexotisk kreatör, konstaterar Peter nöjt.

Katarina Andersson

Your Majesty

Var: Kontor i New York, Stockholm, São Paulo och Amsterdam. 
Anställda: 28 (NY 22, Stockholm 1, São Paulo 2, Amsterdam 3 (plus 2 på ingång).
Omsättning: 3,7 miljoner dollar i New York. Övriga kontor är i startfasen och här finns inga siffror än.
Senaste priser: Dominerat Creativity Awards. Vann Platinum Award och fem Gold Awards i Website Consumerkategorin.
Kunder: Ralph Lauren, Cheetos, Hyundai, Urban Daddy, Victoria’s Secret, Sundance Channel, Microsoft, Yahoo, New York Times, American Express, Discovery Channel, Panasonic, Nestle, Lexus.
Framtiden: Satsa kraft på att utveckla kontoren utanför New York fram till 2013. Inget kontor ska bli större än 25 personer. ”Just för att kunna plocka russinen ur kakan och bara göra jobb som är utmanande och intressanta. Plus att vår personal blir mer stimulerad.” Efter 2013 – satsa större på sidoverksamheter som exempelvis vin och restaurang.

Emmeli Prevorsek

Ämnen i artikeln:

Peter KarlssonYour Majesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.