Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tre släpper mega-kampanj

Publicerad: 16 April 2015, 15:14

Bild ur filmen.

Mobiloperatören Tre gör en rejäl satsning på företagsmarknaden. I en ny reklamfilm på 90 sekunder får tittarna följa med på en kärlekshistoria över 100 år. Till sin hjälp har de anlitat INGO och produktionsbolaget Stink London med regissören Nacho Gayan.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlIngoTre kronor media & reklamTreKalle Eliason

I dag rullar Tre Företag ut sin stora kampanj, med en flaggskeppsfilm på 90 sekunder. Enligt operatören är det den mest påkostade reklamsatsningen i företagets historia, och i produktionen finns en lång rad välkända namn. Bland annat regissören Nacho Gayan på Stink London som tidigare har gjort globala produktioner för Guiness och Audi. Set designer är Ana Avargonzales som bygger miljöerna i Game of Thrones.  
– Det kändes viktigt att idén och manuset skulle bli så bra som det kunde bli. Det kändes bra att jobba med dem och det blev ett prestigeprojekt också för dem. Flera stora regissörer och produktionsbolag var sugna på att göra filmen eftersom de insåg att den skulle bli något speciellt, säger Kalle Eliason, marknadschef 3 Företag.

Hur stor är den här satsningen?
– Den är en ovanligt stor satsning för att vara oss, och för att vara Sverige också. Det kostade en del att göra filmen, även om jag trodde att den skulle kosta betydligt mer. Sedan köper vi en del media med de olika formaten, och det kostar att köra en 90 sekunders reklamfilm i tv.

Filmen spelades in i Rumänien och har sedan bearbetats på olika håll i Europa. Förutom att sändas i tv kommer den också att visas på bio och online. Kampanjen innehåller också flera andra komponenter med det övergripande temat att kommunikation är viktigt – och särskilt att det inte blir fel.

Tre Företags reklambyrå är INGO. Deras creative director Björn Ståhl berättar att de jobbat med kampanjen sedan i höstas.
– Vi ville göra något som var utanför ramarna, något oväntat. Det skulle bli stort, med ett innehåll som folk vill ta till sig av. Det här är en skön feelgood-historia om två människor som haft en hundraårig kärlekshistoria, och kampen för att nå fram till där de är i dag.

Arbetet med att hitta rätt människor för de olika rollerna i produktionen var omfattande.
– För att säkerställa att det skulle bli så bra som möjlig valde vi inte bara produktionsbolag och regissör. Vi tittade på små, små detaljer som alla inblandade hade gjort innan, till exempel filmfotografen, klipparen, masker och set designern, säger Björn Ståhl.  

Vad tycker du om resultatet?
– Det här är en sådan film som jag alltid har velat göra . Det är en dröm att göra en film med så intressant och historiskt innehåll och vi har verkligen dykt på djupet för att få allt så historiskt korrekt som möjligt. Kalle Eliason är en otroligt framsynt och modig köpare. Att göra b2b-reklam på det här sättet med en jättestor satsning är ganska unikt. Tre företag är en utmanare och det här är utmanarens sätt att göra det på.   

Arbetsgrupp:
Tre:
Kalle Eliason, marknadschef Jenny Borak, marknadsansvarig Serena Hansson. Marknadsansvarig

Ingo:
Magnus Ivansson, Copy Richard Baynham, ad Björn ståhl, cd Anders Kinberg, Anna Östergren, projektledare Leon Phang, planner Pia Dueholm, agency producer  

Produktionsbolag: Stink London
Regissör, Nacho Gayan Producent, Toni Moreno DoP, Jan Velicky Editor, Filip Malasek Set design, Ana Alvargonzalez Music, Major Tom Make up artists, Millenium FX

Mediebyrå: 3Kronor

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.