Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 januari 2013, 13:52
Tres utomhusannons
Operatören Tre påstod sig ha "Sveriges bästa mobila bredband" i en reklamkampanj. Nu fälls företaget i Marknadsdomstolen och tvingas betala konkurrenten Teliasonera 650 000 kronor.
Det var i november 2011 som Teliasonera uppmärksammade den kaxiga annonsen från konkurrenten. I utomhusannonser, print och online uppmanade operatören konsumenterna att byta till Tre. Budskapet i annonserna var: "Byt till Sveriges bästa mobila bredband".
Dessutom passade man på att ge en passning till konkurrenten genom copytexten: "Sorry Guys".
Tre grundade sitt påstående i ett test genomfört av tidningen Mobil. Nu går man bet – Marknadsdomstolen anser inte att det räcker som bevis för att nätet faktiskt är bäst.
Konsekvensen för Tre blir att företaget förbjud att använda flera formuleringar i kampanjen, annars hotar vite på en miljon kronor.
Företaget måste dessutom betala 650.000 kronor i rättegångskostnader för konkurrenten Teliasonera som ligger bakom stämningen.