Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tre väljer Scholz & Friends

Publicerad: 14 februari 2008, 07:57

I höstas gav Tres informationsdirektör Erik Hörnfeldt sitt hedersord på att man inte var ute i någon pitch. Nu kan Resumé  avslöja att man väljer Scholz & Friends som ny reklambyrå.
– Jag tror vi blir deras största kund, säger Erik Hörnfeldt.


Den 15 november förra året kunde Resumé avslöja att Tre sökte en ny byrå för Sverigeuppdraget. Ett par byråer hade kontaktats, däribland King, Le Bureau och Scholz & Friends för ett uppdrag värt cirka tio miljoner kronor årligen. Tre har gjort sig känt som en stökig reklamköpare och har haft svårt att hitta långvariga samarbeten med svenska reklambyråer.

– Det är inte värt pengarna, sade Björn Larsson på Lowe Brindfors, som kommentar till att Tre sökte ny byrå.

När Resumé konfronterade Tres informationsdirektör Erik Hörnfeldt om uppgifterna att de sökte en ny reklambyrå dementerade han detta kraftfullt.

– Du har mitt hedersord på att vi inte har kontakt med någon byrå för en silent pitch, sade Erik Hörnfeldt.

Blott några månader senare kan Resumé nu berätta att Tre väljer att lägga tiomiljonersuppdraget på Scholz & Friends.

I dag är tongångarna hos Erik Hörnfeldt annorlunda.

– I höstas så kändes det naturligt att börja titta på byrå-samarbeten. Vi har haft bra samarbeten med Co & Høgh i två år men nu ville Jonas Levin (Tres marknadsdirektör, reds. anm.) ha en byrå som har närmare kontakt med den svenska marknaden, säger Erik Hörnfeldt.

Varför väljer ni just Scholz & Friends?
– Deras kompetens är det som bäst matchar våra ambitioner. Det kändes bra på det personliga planet. Det var nytänkande utan att vara krystande.

Vad är uppdraget värt?
– Jag tror vi blir största kund hos Scholz & Friends. Vi är ju en av de stora annonsörerna på den svenska marknaden.

Sent i höstas sade du att ni inte var ute i någon pitch?
– Vi har haft kontakt med en mycket liten grupp utvalda byråer som vi har haft informella samtal med.

Är inte det en pitch?

– Nej, då ber man om en presentation om vad de vill göra.

Så byråerna i era samtal har inte visat vad de vill göra med Tres varumärke?

– Nej, det är inte skett något normalt pitchförfarande.

Hur länge ska ni samarbeta med Scholz & Friends?
– Allting är tills vidare.

Samarbetet med Co & Hoeg avvecklas under de närmaste veckorna men de kommer att fortsätta att jobba med danska Tre. En av de stora marknadsaktiviteterna som Scholz & Friends kommer att börja med är Tres femårsjubileum under våren.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.