Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 februari 2012, 14:35
Gunn Report rankar de mest populära kampanjerna i världen. Idag, torsdag, kom resultat för det gångna året. Jung von Matts BMW Mini Countryman hamnade på tredje plats inom kategorin The Most Awarded Digital in the World in 2011. Ett nätverk, Wieden+Kennedy, fick både första- och andraplats, vilket var första gången i Gunn Reports historia.
Nu har återigen Gunn Report avgjort vilka kampanjer och byråer som är bäst i världen.
Nikes Write the Future av Wieden+Kennedy i Asterdam tog första priset, Heinekens The Entrance, även den av Wieden+Kennedy i Amsterdam, kom på delad andraplats tillsammans med T-Mobiles Welcome Back av Saatchi & Saatchi i London.
Sedan följde Old Spice kampanj Body Wash, även den av Wieden+Kennedy, fast denna gång i Portland.
Femteplatsen delades av Google Chomes Speed Tests av BBH/Google Creative Lab i New York samt Volkswagen Passats The Force av Deutsch LA/Lowe & Partners i Los Angeles.
Svenska kampanjer lyste med sin frånvaro, men det fanns ett undantag – Jung von Matt i Stockholm.
Här lyckades byrån kamma hem en tredje plats inom kategorin The Most Awarded Digital in The World in 2011.
Vinsten i denna kategori delades av The Man Your Man Could Smell Like och Old Spices Body Wash-responses.
Inom Prints & Ads vinner Kina för första gången någonsin med kampanjen Heaven and Hell för Samsonite Suitcases av JWT i Shanghai.
När det gäller specialkategorin The Most Awarded All Gunns Blazing delas förstaplatsen av tre olika: Decode Jay-Z with Bing av Droga5 i New York, Concert Hall Dortmunds kampanj Concert Milk av Jung von Matt i Hamburg och hela den integrerade Old Spice-kampanjen.
För landskategorin blev det följande ordning: USA, Storbritannien, Brasilien, Argentina och Tyskland.
Mest prisade annonsörer blev Nike följt av Volkswagen, Google, Old Spice och WWF.
Bästa produktionsbolag blev @radical media, följt av Independent/Anonymous@Independent, Smuggler, MJZ och Stink.
Alejandro Gonzalez Inarritu hamnade på en förstaplats som den bäste regisörren, sedan kom Chris Milk, Thanonchai Sornsriwichai, Henry Alex-Rubin och svensken Fredrik Bond.
Bästa byrå i världen blev Wieden+Kennedy i Amsterdam, medan Wieden+Kennedys verksamhet i Portland tog en andrplats. Det är första gången i hela Gunn Reports historia som ett och samma nätverk vinner både första- och andraplaceringen.
Tre byråer delade på bästa digitala byrå – AKQA i London, BBH i New York och R/GA i New York.
Bästa nätverk blev BBDO, följt av DDB, Ogilvy, Leo Burnett och Wieden+Kennedy.
Karl-Johan Byttner