Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tredje bäst i världen

Publicerad: 2 Februari 2012, 14:35

Gunn Report rankar de mest populära kampanjerna i världen. Idag, torsdag, kom resultat för det gångna året. Jung von Matts BMW Mini Countryman hamnade på tredje plats inom kategorin The Most Awarded Digital in the World in 2011. Ett nätverk, Wieden+Kennedy, fick både första- och andraplats, vilket var första gången i Gunn Reports historia.


Ämnen i artikeln:

Fredrik BondJung von MattGunn Report

Nu har återigen Gunn Report avgjort vilka kampanjer och byråer som är bäst i världen.

Nikes  Write the Future av Wieden+Kennedy i Asterdam tog första priset,  Heinekens The Entrance, även den av Wieden+Kennedy i Amsterdam, kom på  delad andraplats tillsammans med T-Mobiles Welcome Back av Saatchi &  Saatchi i London.

Sedan följde Old Spice kampanj Body Wash, även den av Wieden+Kennedy, fast denna gång i Portland.

Femteplatsen  delades av Google Chomes Speed Tests av BBH/Google Creative Lab i New  York samt Volkswagen Passats The Force av Deutsch LA/Lowe & Partners  i Los Angeles.

Svenska kampanjer lyste med sin frånvaro, men det fanns ett undantag – Jung von Matt i Stockholm.

Här lyckades byrån kamma hem en tredje plats inom kategorin The Most Awarded Digital in The World in 2011.

Vinsten i denna kategori delades av The Man Your Man Could Smell Like och Old Spices Body Wash-responses.

Inom  Prints & Ads vinner Kina för första gången någonsin med kampanjen  Heaven and Hell för Samsonite Suitcases av JWT i Shanghai.

När det  gäller specialkategorin The Most Awarded All Gunns Blazing delas  förstaplatsen av tre olika: Decode Jay-Z with Bing av Droga5 i New York,  Concert Hall Dortmunds kampanj Concert Milk av Jung von Matt i Hamburg  och hela den integrerade Old Spice-kampanjen.

För landskategorin blev det följande ordning: USA, Storbritannien, Brasilien, Argentina och Tyskland.

Mest prisade annonsörer blev Nike följt av Volkswagen, Google, Old Spice och WWF.

Bästa produktionsbolag blev @radical media, följt av  Independent/Anonymous@Independent, Smuggler, MJZ och Stink.

Alejandro  Gonzalez Inarritu hamnade på en förstaplats som den bäste regisörren,  sedan kom Chris Milk, Thanonchai Sornsriwichai, Henry Alex-Rubin och  svensken Fredrik Bond.

Bästa byrå i världen blev Wieden+Kennedy i  Amsterdam, medan Wieden+Kennedys verksamhet i Portland tog en andrplats.  Det är första gången i hela Gunn Reports historia som ett och samma nätverk  vinner både första- och andraplaceringen.

Tre byråer delade på bästa digitala byrå – AKQA i London, BBH i New York och R/GA i New York.

Bästa nätverk blev BBDO, följt av DDB, Ogilvy, Leo Burnett och Wieden+Kennedy.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.