Reklam
Trend: Därför växer sig reality-reklamen starkare
Publicerad: 19 oktober 2016, 14:15
Som en reaktion på realitytrenden ser vi även flippad reklam.
När kommunikationen går mot att bli alltmer verklig, skapas en annan falang som utvecklas åt det overkliga hållet. Resultatet blir transparens och gigantiska Delicatobollar.
Runt millennieskiftet fick Arkiv X, Vänner och Twin Peaks konkurrens av reality-serier som Baren, Farmen och Big Brother där Expedition: Robinson gick i bräschen. Hollywood byttes mot den lilla ön Babi Tengah i Malaysia. Manus byttes mot infall.
Tv-producenternas upptäckt av verklighetens kraft gav ett markant utslag i tv-tablån, men inom reklamens väggar har skiftet inte varit lika tydligt. I stället har vi länge klamrat oss fast vid perfekta fotomodeller, skickliga skådespelare och utmärkt intränat manus. Tills konsumenterna reagerade och effekten avtog. Verkligheten och äkta berättelser är lättare att relatera till.
Effekten av det ser vi i reklamen i dag. Det finns exempel på när vi porträtterar verkligheten med skådespelare som ska föreställa verkliga människor. Ett färskt sådant exempel är Ikeas film "Varannan vecka", signerad Åkestam Holst.
Men det finns också många exempel på när företag låtit verkliga människor spela sig själva. Några som utforskat möjligheterna med reality-reklam i Sverige är bland andra Volvo Trucks och Lidl, vars hela koncept hittills har byggt på att involvera kunderna i sin kommunikation. Bosses Mjölk och Fördomsturnén är typexempel på detta, där båda föll väl ut.
Drivkrafter
Ingos creative director Josefine Richards beskriver trendens drivkrafter på ett bra sätt.
"I dag blir det allt vanligare att vi ber konsumenter att ta del av en upplevelse som varumärket står för. Därför köper konsumenter inte retuscherade bilder och skådespelare som uppstyrt med manuskript talar varmt om en produkt. I stället krävs en ärlig relation", säger hon.
Nyfiken på att läsa mer om trenden reality-reklam? Teckna en prenumeration av Resumé Insikt Kommunikation.
Mer ur innehållet:
VECKANS RUBRIKER
Konsten att locka en militär och Systembolaget i blåsväder
5 SVAR FRÅN
Kings cd Frank Hollingworth anser att reklamköpare tar reklam-mediet tillbaka till 1950-talet med hjälp av influencers.
LÄSVÄRT
Stalkers, storytelling och mjukisen Gomo
VECKANS
Copycat