Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 Januari 2015, 10:20
Maja Siösteen är inte förvånad över genomslaget för kategorin.
På fredag är det deadline för inskickade bidrag till årets Guldäggsgala. En av de mest populära kategorierna i år verkar vara en helg ny: Onlinefilm. – Det är ett kvitto på att den behövs i Guldägget, säger Maja Siösteen, projektledare för Guldägget på KOMM.
Just nu är Onlinefilm den kategori som fått flest inskickade bidrag, men det kan snabbt förändras, enligt Maja Siösteen. Hon säger att det mesta händer dygnet innan deadline. Men redan nu går det att se en trend i att den nya kategorin är populär – något som inte förvånar Maja Siösteen.
– Vi är inte jätteförvånade över att vi har fått in så många bidrag – det hade vi räknat med. Men det är glädjande och positivt. Ett kvitto på att den behövs i Guldägget och att vi kommunicerat att kategorin finns, säger hon och fortsätter:
– Det är alltid ett orosmoment med en ny kategori att det ska ta ett par år innan den satt sig. Men det man kan se nu är att kategorin står sig stark.
Kategorin Onlinefilm innefattar all film på internet där det finns en uppdragsgivare och en avsändare.
– Jag tror att reklam som folk väljer att ta till sig och sprida vidare kommer vara den reklamen som överlever i framtiden. Det redan stora intresset för kategorin Onlinefilm indikerar att vi som bransch tänker i rätt riktning, och det blir man ju glad för, säger Hanna Björk, kreativ chef på Åkestam Holst.