Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Trodde i min enfald att det var positivt”

Publicerad: 8 Mars 2013, 12:42

Foto: Pressbild. Patrik Sehlstedt.

JC:s Internationella Kvinnodagskampanj har väckt starka reaktioner på Facebook. JC:s vd Marthyn Inghamn är ångerfull: – Jag trodde i min enfald att erbjudandet skulle uppfattas som något positivt, säger han.


Ämnen i artikeln:

RNB

Debatten kring JC:s Internationella Kvinnodagskampanj fortsätter att  rasa på Facebook. JC:s vd Marthyn Inghamn tar åt sig av kritiken:
– Jag  har själv en dotter på 18 år och för mig finns det inget egenvärde i  att försöka skapa extrareklam åt JC. Jag trodde att erbjudandet skulle  uppfattas som något positivt, men jag är verkligen den förste att ta åt  mig av kritiken, säger han.

JC har cirka 500 000 registrerade medlemmar i sin kundklubb, varav man har e-postadresser till cirka 300 000 av dessa.

Hälften av dessa är kvinnor, som alltså har mötts av JC:s Internationella Kvinnodagskampanj dagen till ära:
–  Vi satt och diskuterade i måndags och funderade över om vi kunde något  bra och då kläckte vi idén med att vi skulle köra en kampanj i samband  med Internationella Kvinnodagen. Det som ser bra ut på ritbordet blir  inte alltid det i verkligheten, säger Marthyn Inghamn.

Han har lång erfarenhet inom konfektionsbranschen – han har bland annat arbetat 20 år på Levis:
– Då  man fotograferar jeans så är det väldigt viktigt att visa passformen  och själva rumpan och vår kampanj har fått ett fint mottagande, men det  handlar också om en gränsdragning. Det får inte uppfattas om sexistisk  reklam, säger Marthyn Inghamn.

Han påpekar dock att bilden som nu  diskuteras inte är densamma som JC gick ut med i sin e-postkampanj, men  att den ändå hör till samma Crocker-kampanj.

Han tycker egentligen inte  att det spelar någon roll:
– Oavsett vilken bild som diskuteras så tar jag och JC kritiken på allra största allvar, säger Marthyn Inghamn.

JC har tidigare fått kritik i samband med sin Jeans for All-kampanj för att tjejerna var för smala:
– Vi  tog åt oss av kritiken och i den kampanj som vi snart lanserar har vi  några kvinnor med som har lite större storlek på jeansen så att säga,  säger Marthyn Inghamn.

Hans digitala chef Eleonore Säll lade in en  egen kommentar i diskussionen, men Marthyn Inghamn såg sig till slut  nödd och tvungen att själva lägga in ett inlägg.

JC har det ju kämpigt ekonomiskt. Det här kanske inte underlättar situationen för bolaget?
– Kampanjen  inte att göra med om vi har det kämpigt ekonomiskt eller ej. Jag har  som vd samma ansvar och är personligt ansvarig för kampanjen.

Ni blev nedskrivna till noll kronor?
– Vi  har haft det kämpigt ekonomiskt en längre tid och det hade ju varit  roligt också om någon hade skrivit att vi fick 450 miljoner kronor till  vår ägare RNB via en nyemission. Men man tyckte väl inte att det var  lika intressant, antar jag, säger Marthyn Inghamn.

Hur länge har du varit vd för JC?
– 1,5 år, säger Marthyn Inghamn.

Hur ser du på egentligen på det inträffade?
Det är som i den där gamla filmen du vet. Det blir aldrig som man tänkt sig, säger Marthyn Inghamn.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

RNB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.