Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trondheim förbjuder objektifierande reklam

Publicerad: 17 Maj 2016, 14:24

David Beckhams kalsongreklam skulle inte tillåtas.

Foto: Kampanjbild

Lättklädda modeller som kan orsaka negativ självbild ska inte längre tillåtas i reklam på offentliga platser i den norska staden – vare sig det gäller män i kalsonger eller kvinnor i bikini.


Annonser som innehåller retuscherade bilder på modeller, och därmed förmedlar en falsk bild av modellen, ska inte längre tillåtas på Trondheims gator. Detsamma gäller bilder som bidrar till en negativ bild av den egna kroppen. Det här betyder att lättklädda kvinnor och män på reklamskyltar kommer att bli ett minne blott på stadens offentliga platser, enligt NRK. Åtminstone vad gäller de reklamutrymmen som kommunen hyr ut, i till exempel kollektivtrafiken.

Det var i förra veckan som Trondheims kommun röstade igenom förslaget.
– Vi måste tänka igenom vilken typ av reklam vi vill vara med och sprida. Vi vill inte delta i spridningen av reklam som bidrar till ökade kroppsideal, säger kommunalråd Ottar Michelsen från Sosialistisk Venstreparti, till NRK, och säger sig hoppas att fler tar liknande beslut.

Brittiska Independent har uppmärksammat initiativet och skriver att anti-objektifierings-rörelsen Collective Shout uppmanar England att följa Trondheims exempel.
– Annonsörer har haft fritt spelrum för länge, säger kampanjchef Caitlin Roper till tidningen.

Sveriges Kvinnolobby, som driver kampanjen Reklamera mot könsdiskriminerande reklam sedan 2013, passade på att uppmärksamma Trondheims vägval under tisdagen, med anledning av 17 maj-firandet i grannlandet.
– Det offentliga rummet tillhör alla. Kvinnor och flickor ska kunna röra sig på gatan utan att mötas av bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Trondheim visar att det är möjligt att motverka objektifiering av kvinnor och att det ytterst är ett politiskt ansvar. Nu väntar vi ivrigt på att svenska städer ska följa efter, säger Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby i en kommentar.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.