Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trots fiasko ny storsatsning

Publicerad: 25 November 2010, 07:43

Damark satsade 400 miljoner danska kronor på att marknadsföra sig i världen. Ingen brydde sig. Nu skjuter de till ytterligare 210 miljoner.


Ämnen i artikeln:

Danmark

Danskarna försöker febrilt att stärka sitt varumärke.

Köpenhamn är en av världens hetaste städer just nu.

Konsumentorganisationen  European Consumers Choice Awards har utsett Köpenhamn till bästa europeiska staden att besöka 2011 .

Tidigare i år hade New York Times Köpenhamn på sin lista över 31 bra resmål 2010.

Däremot är allt danskt utanför Köpenhamn iskallt. Ändå satsade den danska regeringen 400 miljoner danska kronor, 497 miljoner kronor, 2007 för att putsa upp det danska varumärket. Utan resultat.

Anholt-GfK Ropers Nation Branding Index mäter årligen länders varumekn utifrån en rad parametrar. Mätningarna visar att det danska varumärket har lägst värde i Skandinavien medan Sverige   har en dominerande ställning. Vilket förstärker det svenska varumärket. Utanför Norden tror folk att Lego, Carlsberg och Bang&Olufsen är svenska produkter.

Danskarna har inte förflyttat sin position i indexet på tre år trots all marknadsföring.

Detta är naturligtvis ett problem för danskarna.

Forskaren Torben Riis Larsen menar att danskarna kan förstärka sitt varumärke om man bland anat förbättrade integrationen av invandrare.

Varumärkesbyrån Brandhouses vd Stig Helgens Binggeli tycker att de danska företagen måste bli bättre på att sprida de danska symbolerna över världen.

– Det verkar helt enkelt inte tillräckligt stolta över att vara danska, säger han till Børsen.

Men danskara har inte gett upp. Både regeringen och oppositionen i Danmark har kommit överens om att satsa ytterligare 210 miljoner danska kronor på att förstärka det danska varumärket i världen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Danmark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.