onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Trots nya lagen – svårt att lagföra fuskreor: ”Gränsen mellan rea och kampanj suddas ut”

Publicerad: 29 december 2022, 10:15

Foto: Oyvind Lund / Gustaf Månsson/SvD/TT

Sedan en tid tillbaka behöver handlare redovisa det pris som under de senaste trettio dagarna varit lägst i sammanhang med rea. Men regelverket har kryphål, det säger Gabriella Wulff på Göteborgs universitet till Dagens industri.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Enligt de regler som finns så ska företag skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av rea-priset. Har priset sänkts gradvis under de 30 dagarna ska priset som gällde före den första sänkningen anges. Detta i syfte att reafusk, där priser höjs för att sedan kunna sänkas, ska minska. 

LÄS MER: Slutfuskat med reapriser – lagförslag föreslår skärpta regler 

Men det nya regelverket har inte fått hundraprocentig effekt, det menar konsumtionsforskaren Gabriella Wulff vid Göteborgs universitet. Till Dagens industri säger hon att det är ett luddigt regelverk. Dessutom finns det andra regler för det som inte räknas som rea.

– Vad innebär egentligen en begränsad period, ett ordinarie pris och ordinarie sortiment? Det går att tolka på olika sätt, säger hon.

– För kampanjer och erbjudanden finns inte alls samma regelverk, där är det mycket mer fritt samtidigt som gränsen mellan rea och kampanj suddas ut. Det blir svårt att avgöra vad som är vad, och därmed också svårt att lagföra regelbrott.

Resumé har sökt Konsumentverket som ännu inte kan uttala sig om effekten av den nya lagen, eftersom den är så pass ny. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev