Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Trots nya strategin – brakförlust för Brindfors

Publicerad: 27 Maj 2019, 11:54

Jonas Dahlquist tog 2017 över som vd på Lowe Brindfors.

Foto: Pressbild

Lowe Brindfors var länge Sveriges främsta reklambyrå. De senaste åren har man dock tampats med ordentliga ekonomiska besvär. Enligt byråns färska bokslut omsatte man förra året 8,6 miljoner kronor – och gjorde en förlust på 5,7.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsReklam

Under 90- och 00-talet var Lowe Brindfors en av Sveriges största och mest kreativt framgångsrika byråer. På kundlistan fanns några av landets största varumärken som Saab, Coop, Electrolux och Telenor.

De första åren på 10-talet vände dock vinden och nyheterna har sedan dess handlat om kundtapp, nedskärningar och ekonomiska trångmål.

Våren 2017 köpte Johan Öhlin och Jonas Dahlquist upp byrån från holdingbolaget IPG. Köpet gjordes genom en så kallad inkråmsaffär där den förlusttyngda verksamheten flyttades över i ett nytt bolag. Dessutom sköt IPG till 26,5 miljoner kronor för att säkra byråns fortlevnad.

Förra året rapporterade Resumé om att ägarna, trots att byrån hade ett resultat på -8,3 miljoner kronor, tog ut 2,5 miljoner kronor i aktieutdelning. Då menade vd:n Jonas Dahlquist att man tagit ut aktieutdelning istället för lön.

Då berättade han att Lowe Brindfors inte längre hade som ambition att återigen bli en storbyrå och framöver skulle satsa på ett nytt erbjudande. Målet är att bli en mer strategisk byrå som hjälper sina kunder att jobba mer syftesdrivet. Dessutom fanns en tanke om att gå in som partners i bolag och hjälpa dem med affärsutveckling.

När det första bokslutet med den nya strategin nu har landat hos Bolagsverket står det klart att 2018 var ett tungt år för byrån. 2018 hade bolaget en nettoomsättning på 8,6 (22,9) miljoner kronor samtidigt som man hade ett resultat efter finansiella poster på -5,7 (-8,3) miljoner kronor. Bland de företag man köpt in sig i finns bland annat Bioconcept (kosttillskott för seniorer) och bolåneaktören Youple. På byrån jobbar i nuläget nio personer, en minskning med 16 i jämförelse med det senast tillgängliga bokslutet. För Resumé berättar Jonas Dahlquist att även om de fortfarande sysslar med marknadskommunikation är man inte riktigt att betrakta som en reklambyrå.

– Den relation vi har med våra partners är mer än en konsultrelation i och med att vi går in som delägare, vi går in och driver frågan om marknadskommunikation i hela bolag, berättar han.

I bokslutet attribuerar Lowe Brindfors de röda siffrorna till engångskostnader relaterade till omställningen. Även nästa år tror man att tidigare händelser kommer att tynga bokslutet, om än inte lika mycket som de senaste två åren. Samtidigt säger bolaget att man nu har en organisation anpassad efter den nya affärsmodellen.

– Både jag och Johan visste att det var en verksamhet med stor kostnadsmassa som vi gav oss in i. Det som känns roligt nu är att det återigen bubblar i Brindfors, säger Jonas Dahlquist.

Precis som förra året väljer ägarna Jonas Dahlquist och Johan Öhlin att plocka ut en väsentlig del av resultatet i aktieutdelning, närmare bestämt 1,4 miljoner kronor.

Även om de flesta siffrorna i bokslutet bär olika nyanser av rött finns fortfarande 10,7 miljoner kronor kvar i Brindfors kassa.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.