Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trots vallöfte: Inget förbud mot sexistisk reklam

Publicerad: 13 Oktober 2016, 05:57

Svensk Kvinnolobby starkt kritiska kring att lagstiftning uteblivit, Donald Trump hotar stämma New York Times och varannan millenial använder adblock. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookNew York TimesIKEAGoogleDonald Trump

Inget förbud mot sexistisk reklam - trots vallöfte
Såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet lovade i valrörelsen att införa ett förbud mot sexistisk reklam. Hittills har inget hänt. Nu kommer krav att regeringen måste lagstifta.

– Jag utesluter ingenting, men det finns problem med lagstiftning som jag ser det. Det är inte säkert att man verkligen kommer åt problemet, och därför vill vi diskutera det här, säger jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) till Sveriges Radio.

Clara Berglund, generalsekreterare i Sveriges kvinnolobby, en organisation som arbetar för att stärka kvinnors position, är besviken över att ingen lag har införts.

– Det borde vara low hanging fruit för den feministiska regeringen att driva igenom en sådan här sak och ändå har de inte agerat, säger hon till SR.

Trump hotar stämma New York Times
Två kvinnor berättade i The New York Times om hur Donald Trump har antastat dem. En företrädare för Donald Trump kallar NYT:s artikel för ”vårdslös” och ”ärekränkande”, och nu arbetar Trumpkampanjen på en stämningsansökan mot tidningen. Det uppger högt uppsatta källor inom kampanjen för CNN.

Facebook och Twitter lägger kabel över Stilla Havet
Google och Facebook ska anlägga en fiberförbindelse mellan Los Angeles och Hongkong som blir den snabbaste Stilla Havs-kabeln hittills. Syftet är att företagens tjänster ska fungera smidigare för egna användare, men gissningsvis kommer man även att hyra ut kapacitet i kabeln till andra. Det skriver Techcrunch.

Studie: Varannan millenial använder adblocker
Under IAB:s konferens i London presenterades en ny rapport som visade att nära hälften av alla mellan 16-24 år använder adblocker i mobilen. Det är mer än dubbelt så mycket som generationen över de så kallade millenials. Det rapporterar Campaign.

Trumps senaste kampanjgrepp: "Exklusiva" kort
Donald Trumps kampanjstab ahr börjat skicka ut personliga mejl med ämnesraden "Limited Edition Black Card". Här erbjuds anhängare ett kort i utbyte mot en donation på 35 dollar. Det skriver AdAge.

Ikea tar bort bild på pojke med Hitler-mustasch
Ikea tvingades ta bort ett inramat fotografi från ett av möbelkedjans varuhus i Wales. Skälet var att kunder klagat över fotots motiv: en pojke som gör en Hitlermustasch med fingret. Bilden spred sig i sociala medier. Det rapporterar Mashable.

— Carmarthen Journal (@Carmjournal) 12 oktober 2016Ikea in Cardiff removes 'Hitler boy' print after complainthttps://t.co/IXHCtMLGnt pic.twitter.com/CqJzrDG1IV

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.