Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Trotsar konjunkturen – drar till Rio

Publicerad: 24 september 2008, 08:23

Lågkonjunktur och finanskris. Då går reklambyrån King mot strömmen – och drar på påkostad konferens till Rio de Janeiro. – Om vi når ett antal uppsatta mål så gör vi något tillsammans. Det blir spännande att åka till Sydamerika, säger byråns vd Sunit Mehrotra till Resume.se.


Frank Hollingworth, kreativ chef, och Sunit Mehrotra, vd för King. Foto: Rickard Kilström.

King redovisar en byråintäkt på 81 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2007/2008 (fram till 31 augusti). Det kan jämföras med 75 miljoner kronor året innan.

I natt åker hela byrån på konferensresa till Brasilien, närmare bestämt Rio de Janeiro. Resan är ett resultat av att det gått bra för byrån, vars senaste konferens – för ett och ett halvt år sedan – förlades till Bangkok.

– Om vi når ett antal uppsatta mål så gör vi något tillsammans. Det blir väldigt spännande att få umgås med hela byrån, normalt är vi ute på olika håll på kundmöten. Och det ska bli jättespännande att komma till Sydamerika. Det är ett område som växer. Det händer mycket saker och vi hoppas kunna snappa upp en del, säger Sunit Mehrotra.

Hur ser programmet ut?
– Det kan jag inte gå in på.

Hur mycket kostar resan?
– Det kan jag inte heller gå in på.

Reklamkonsulten Clas Collins genomgång visade att 2007 var ett rekordår för reklambranschen och att det kan ha varit sista rycket innan dystrare tider kommer. Just reklambyråerna är en god konjunkturmätare.

Sunit Mehrotra säger att det går fortsatt bra för King och att han inte har sett några omedelbara effekter av den lågkonjunktur som är på mångas läppar.

– Men alla har det högst upp på agendan och tar höjd för det som förväntas komma, alla företag vi jobbar med har diskussioner med sina leverantörer och tittar på eventuella förändringar, omfördelningar och satsningar på andra typer av aktiviteter som ger snabbare effekter. Kanske väljer man att inte jobba lika långsiktigt med varumärkesarbete, exempelvis, säger Sunit Mehrotra och fortsätter:

– Det snackas om lågkonjunktur överallt och till slut blir det ju det. Det blir en självuppfyllande profetia.

Hur som helst – King vägrar att deppa ihop över det ekonomiska världsläget. Byrån åker till sambans huvudstad Rio och kommer inte hem förrän på måndag.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.