Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Trötta på kroppshetsen – sågar Victorias Secret

Publicerad: 8 april 2015, 09:40

Två företag slår mynt av Victorias Secrets kampanj.

En protest mot skeva kroppsideal. Det gör de två underklädesföretagen Curvy Kate och Lane Bryant som båda har gjort kampanjer för att visa att det finns snygga underkläder för alla kroppstyper.


När Victorias Secret släppte sin kampanj "A perfect body" var budskapet att en rad modeller skulle vara representativa för alla typer av kvinnokroppar. Kampanjen väckte upprördhet och fick 30 000 att skriva på en protestlista. Victorias Secret bytte senare namn på kampanjen till "A body for every body", enligt Buzzfeed.

Nu slår alltså flera underklädesföretag tillbaka – samtidigt.

Brittiska Curvy Kates nya annons – som tydligt pikar Victorias Secret – är en del av en tävling för att utse en ny omslagstjej. Tio finalister hamnade i annonsen, men mer än 1000 kvinnor från USA, Storbritannien och Australien sökte. I morgon presenteras vinnaren, skriver Cosmopolitan.

Även amerikanska Lane Bryant vill pika Victorias Secret. I deras underklädeskampanj #ImNoAngel som gick ut i förrgår vill de visa att alla kvinnor är sexiga – oavsett vad samhället har för traditionell och stereotyp syn på skönhet. Kampanjen kommer att annonseras brett i print, tv, kollektivtrafik och sociala medier.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.