Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tröttnade på reklam blev bonde

Publicerad: 27 april 2011, 14:01

För ett drygt år sedan lämnade Peppe Jakobsson reklambranschen för att flytta ut på landet. Nu har han tillsammans med sin fru dragit igång projektet Skaparladan – där du skapar för din egen skull. – I reklambranschen skapar du åt andra och det blir hela tiden en kompromiss mellan idéerna och pengarna, säger Peppe Jakobsson till Resume.se.


Peppe Jakobsson Foto: Skaparladan

Peppe Jakobsson hade en mångårig karriär i reklambranschen bakom sig när han förra året bestämde sig för att istället flytta ut till Knösgården i Roslagen. 2002 grundade han reklambyrån Cowboy som senare såldes till NPP där Peppe Jakobsson sedan jobbade kvar som vd.
– En stor anledning vara att jag var trött på reklambranschen och ville ha ett skifte i livet. Jag kände att jag jobbade för mycket, pendlade för mycket. Jag ville leva på ett annat sätt, säger Peppe Jakobsson.

Han fortsätter:
– I reklambranschen skapar du åt andra och det blir hela tiden en kompromiss mellan idéerna och pengarna.

Istället har han nu, tillsamans med sin fru, startat Skaparladan där det kommer att hållas kreativa och skapande kurser.
– Jag ville skapa en plats där det är möjligt för människor att utveckla sin kreativa förmåga. I Skaparladan skapar du bara för din egen skull. En vanlig kommentar är ”men jag kan inte måla”. Men alla kan. En veckas måleri gav mig mer än att resa flera varv runt jorden. Jag blev förundrad, förändrad och förälskad.

Han berättar att det var blandade reaktioner från vänner och bekanta inom reklambranschen när han lämnade för att satsa på livet på landet och sin skaparlada.

– Häften av de reaktioner jag har fått har varit att det här är fantastiskt. Den andra hälften har tyckt att man är dum i huvudet som lämnar det roligaste jobbet som finns.

Han tror också att fler i branschen skulle vilja prova något annat istället.
– Jag tror att många i branschen, inte bara på reklamsidan, tycker att det är lite för mycket klubben för inbördes beundran.

Hur kommer ni att marknadsföra Skaparladan?
– Vi kommer säkert att göra en del annonser och sådant men det får vi se. I så fall gör vi dem själva tillsammans med vänner och närmast sörjande, ha ha.

Kolla in Skaparladan här.

Christian Ström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.