Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trump går digitalt medan Bloomberg satsar på tv – så medieinvesterar primärvalskandidaterna

Publicerad: 2 Januari 2020, 13:36

Den demokratiske primärvalskandidaten Michael Bloomberg.

Foto: Ralph Aswang / Center for American Progress

Demokraternas primärvalskandidat Michael Bloomberg har köpt reklamutrymme för 1,5 miljarder kronor. Till skillnad från president Donald Trump föredrar han räckviddsmedierna.


Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Politisk annonsering i samband med amerikanska val har de senaste åren varit en het potatis. I valet 2016 uppmärksammades främst hur Cambridge Analytica på ett otillbörligt sett byggde databaser på väljarna, information som sedan analyserades och såldes till bland andra Donald Trump

I höst är det återigen dags för presidentval och kampanjandet för primärvalet, där respektive partis kandidat utses, är i full gång. Eftersom primärvalet ofta lockar hängivna anhängare från respektive parti brukar de ofta pusha kandidaterna till att bli mer radikala i olika kärnfrågor.

En av de som kandiderar i Demokraternas primärval är mångmiljardären och New Yorks tidigare borgmästare Michael Bloomberg. Efter att han lanserat sin kampanj slog Bloomberg i november rekord i medieinvesteringar på en vecka – totalt 300 miljoner kronor. Bloomberg slog därmed Barack Obamas tidigare rekord på cirka 270 miljoner kronor. Bloomberg finansierar sin kampanj själv och har satsat tungt på tv. 

När analysfirman Advertising Analytics nu presenterar nya siffror på hur kandidaterna spenderat sin mediebudget står det återigen klart att Michael Bloomberg är den som lagt mest pengar. Efter att han lanserat sin kampanj har han investerat totalt 1,5 miljarder kronor. 1,4 av de 1,5 miljarderna har dessutom lagts i tv medan bara 100 miljoner lagts på digitala annonser. Den demokratiske kandidaten med näst högst mediebudget är en annan miljardär – Tom Steyer. Steyer ligger dock långt bakom Bloomberg med en mediebudget på 800 miljoner kronor. På tredjeplats bland Demokraterna ligger Vermontsenatorn Bernie Sanders har köpt annonsutrymme för cirka 200 miljoner kronor.

I jämförelse med de demokratiska kandidaterna har Donald Trump medieinvesteringar på cirka 300 miljoner kronor, pengar som i huvudsak lagts på digitala kampanjer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.