Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Trumps och Clintons sista reklamfilmer inför valet

Publicerad: 8 November 2016, 06:46

Sista chansen att påverka de amerikanska väljarna, Google satsar på valrapportering och Facebooks nya drag mot LinkedIn. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzReklamfilmDonald Trump

Trumps och Clintons sista reklamfilmer inför valet
I natt svensk tid avgörs det vem som blir USA:s nästa president. De båda kandidaterna Hillary Clinton och Donald Trump har nu släppt sina sista reklamfilmer för att övertyga väljarna om att just de borde få chansen. Båda är två minuter långa

I Hillary Clintonts film, som är gjord av reklambyrån Droga5, talar hon direkt till tittarna om sin politik. Donald Trump nämns inte vid namn, och budskapen ackompanjeras av stämningsfull musik.



Trumps sista reklamfilm är istället baserad på ett tal han höll den 13 oktober. Här går han till attack mot det politiska etablissemanget i allmänhet och Hillary Clinton i synnerhet. Stämningen byggs upp av arkivbilder och glimtar ur Trumps kampanj.



Båda reklamfilmerna, som är två minuter långa, sändes i natt hos båda tv-jättarna CBS och NBC. Trump-lägret berättar att deras film kommer att sändas i nio deltstater: Florida, Pennsylvania, Nevada, Ohio, Michigan, Colorado, Iowa, North Carolina och New Mexico, rapporterar Adweek.

Google storsatsar på valrapportering
Redan när vallokalerna stänger i natt kommer Google att redovisa resultatet i det amerikanska valet på 30 olika språk. Den som googlar på "election results" kommer att mötas av detaljerad information om ställningen i så väl presidentvalet som valet till senaten och kongressen, enligt Techcrunch.

Samsung ber om ursäkt i annonser
De brinnande Galaxy Note 7-telefonerna har blivit en pr-mardröm för Samsung. I ett försök att lindra skadan har bolaget gått ut med förlåt-annonser i flera amerikanska tidningar, däribland Wall Street Journal, New York Times och Washington Post. "Vi är verkligen ledsna" lyder budskapet till konsumenterna, rapporterar TT (via Omni).

Flera vill köpa Vine
I samband med den senaste kvartalsrapporten meddelade Twitter att de ska lägga ned sin videoapp Vine. Men flera asiatiska bolag, däribland meddelandetjänste Line, uppges ha uppvaktat Twitter i hopp om att få köpa appen. "Vine kan överleva trots allt" slår Techcrunch fast.

Facebook börjar med jobbsök
Kampen om de professionella nätverkarna går vidare mellan Facebook och LinkedIn. De förstnämnda lanserade nyligen Facebook at Work och nu låter de även företag utannonsera lediga tjänster via sina egna Facebooksidor, berättar Techcrunch. På så sätt finns det ytterligare incitament att lägga mer krut där istället för LinkedIn, som tidigare varit dominanten på området.

NBC Universal får sälja annonser åt Apple
Apple låter nu Comcast's NBC Universal sköta reklamförsäljningen i deras nyhetsapp Apple News. De publicister som är ansluta har fortfarande möjligheten att sköta all annonsförsäljning själva och få 100 procent av intäkterna. Det övriga utrymmet, som tidigare såldes av Apple, får nu alltså tv-bolaget NBC ansvar för, skriver Recode. Användningen av Apple News uppges öka eftersom de är mer framträdande i det nya operativsystemet iOS 10.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.