Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Try växer så det knakar

Publicerad: 24 februari 2014, 14:13

Try Reklamebyrå har utsetts till landets bästa reklambyrå för elfte året på raken. Byrån redovisar ett mycket starkt helårsresultat för 2013 och ökar omsättningen med 13 miljoner norska kronor till 164 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

TryStatoilKjetil TryJens Stoltenberg

Reklamfilmen med den dåvarande statsministern Jens Stoltenberg blev en  snackis under förra året. Try kammade även hem Statoil som storkund.  

Resultatet har inte låtit på sig.

Try ökar sina intäkter från 292 miljoner kronor till 305 miljoner kronor, vilket är en 4,4-procentig ökning.

–  Detta är det tolfte året i rad som vi sätter omsättningsrekord och har  en marginal över 22 procent. Det finns lite anledning att klaga, säger  Kjetil Try till Kampanje.

Byråns intäkter ökade med 13 miljoner norska kronor till 164 miljoner.

Resultat före skatt landade på 37 miljoner, vilket var samma nivå som under 2012.

Try  Reklamebyrå utsågs även till landets bästa reklambyrå för tolfte året  på raken trots att reklamfilmen med Jens Stoltenberg fick hel del kritik  – kampanjen gick ut på att Jens Stoltenberg klädde ut sig till  taxichaufför för att träffa väljare.

Kritiken handlade bland annat om att en castingbyrå handplockat passagerare.

Pr-nestorn Hans Geelmuyden gav bland annat följande kommentar:

”Try bör hålla sig till att göra reklam för tvål och pizza”, sade han.

Kjetil  Try gör dock klart att valkampanjen endast motsvarar en procent av  byråintäkten och att förklaringen till ökningen har att göra med att  byrån har fått in nya kunder som Skoda, Oddsen, Apotek 1 och Statoil.

Den sistnämnda affären stod klar i april och innebär att McCann och Try delade på reklamkontot för Statoil, enligt Kampanje.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.