Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tryckeri tror på reklamfilm

Publicerad: 19 januari 2009, 14:37

Tryckerikedjan Justnu vill med hjälp av reklamfilm visa att de kan grafisk form. Återigen visar antihjälten Hans Åke Tall upp företagets tjänster.


Ämnen i artikeln:

Mecka

Bilder ur senaste filmen.

Justnu-kedjan skickar ut ett elektroniskt dr med reklamfilm till 5 000 kunder. Målet – att med hjälp av antihjälten Hans Åke Tall visa att de kan grafisk form.

I höstas valde Justnu för första gången reklamfilm som medieval i en kampanj. Filmen skickades ut till 2 800 kunder via mejl.
– Vi fick väldigt bra effekt. Vi fick mycket positiv respons från våra kunder och en väsentligt ökad försäljning som vi kunde koppla direkt till marknadsföringen, säger Peter Strandman, vd på Justnu.

Vanligtvis brukar Justnu använda sig av tryckt media och dr. Nu har de i samarbete med reklambyrån Mecka tagit fram en reklamfilm samt sex kortare filmer som presenterar olika moment.
– Vi har totalt 9 000 kunder. Det vi har märkt är att riktade kampanjer fungerar bäst. Tidigare har vi jobbat en hel del med oadresserad reklam men det är i princip verkningslöst. Man måste rikta reklamen. Det är en av de bitar vi lagt mycket energi på.

Vad budgeten för kampanjen ligger på vill Peter Strandman inte uppge men han påpekar att det inte handlar om några större summor.
– Det här sättet att marknadsföra ett företag är ganska kostnadseffektivt. Själva kostnaden ligger i att göra själva kampanjen.

Fokus i den nya kampanjen ligger på tryckeriets olika tjänster inom efterbearbetning och distribution.
– Vi har förpackat budskapet på ett lättsamt sätt.

Vad är målet?
– Att öka medvetenheten hos våra kunder och öka försäljningen. När vi tittat på köpmönster hos våra kunder har vi märkt att det finns en svårighet i att förstå alla delar av det vi erbjuder. Nu riktar vi bland annat uppmärksamheten på förädling, säger Peter Strandman.

Hur lång tid hoppas ni att det tar innan ni ser någon respons på kampanjen?
– Ett kvartal. Det här är något som kunderna jobbar med på projektbasis och det tar oftast en två till tre månader innan det händer något.

Justnu

Reklambyrå: Mecka
Arbetsgrupp: Anders Kåpe projektledare, Calle Österberg ad, Fredrik Kirkfjell copy, Andreas Norén, Daniel Sheerin original, Martin Johansson produktionsledare, Magnus Tapper webbutvecklare
Produktionsbolag: Stark

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Mecka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.