Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Trygg-Hansa rider på Spotify-vågen för att locka unga

Publicerad: 5 December 2014, 11:24

Loreens Euphoria - topp två på Spotifys spellista från 2012.

Foto: SVT.

Trygg-Hansa har dragit igång en vidareutveckling av kampanjen Försäkringskollen – Musikkollen ihop med Lowe Brindfors och B-Reel. Kampanjen sker i samarbete med Spotify och visar att pop- och klubbmusik från 2012 dominerar svenskarnas spellistor.


Ämnen i artikeln:

SpotifyLowe BrindforsB-ReelLoreenTrygg-Hansa

26 000 personer har genomfört Försäkringskollen på tre månader för att se över sin nuvarande försäkringssituation, enligt Trygg-Hansa.

12 500 svenskar har nu deltagit i Musikkollen, som går ut på att ta reda på vilken genre och årtal som är vanligast i användarnas Spotify-listor.

Trygg-Hansas tanke är nämligen att ett Spotify-samarbete är ett bra sätt att nå unga och få dessa att se över sin försäkringssituation.

Företagets digitala marknadschef, Christoffer Pettersson, hävdar att undersökningar visar att 30 procent av de unga har dålig koll på sina försäkringar, men att Musikkollen har gjort att man har fått upp ögonen för att skaffa sig en bättre översikt över sina försäkringar.

Kampanjen går ut på att använda Spotifys API för att ta reda på vilken genre och vilka årtal som är allra mest vanligt i användarnas Spotify-listor-  resultatet visar att kampanjen favoritgenrer är pop-, klubb- och rockmusik – som kom för två år sedan.

Spotifys lista över mest spelade låtarna från det året visar bland annat att Gotye med "Somebody that I Used to know toppar", följt av Loreens "Euphoria".

Den som deltar i Musikkollen får en uppdaterad spellista utefter sin egen musiksmak.

Musikkollen visar inte på några större regionala skillnader i landet, utan det är pop- och klubbmusik från 2000-talet som gäller. Med ett undantag – Uppsala.

Här hamnar rock från 2006 på förstaplats.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.