Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Trygghet ska sälja bank i kristider

Publicerad: 28 januari 2009, 10:39

Capinordic Bank, som är en del av den danska finanskoncernen Capinordic, vill slå sig in på den svenska marknaden. Monaco Reklambyrå står bakom lanseringskampanjen.


Den danska banken startade filialen i Sverige i september. Nu kommer lanseringskampanjen som ska sätta varumärket i Sverige.

Kampanjen är framtagen av stockholmsbaserade Monaco Reklambyrå som själva sökte upp kunden i slutet av förra året.
– Vi hade läst att de fanns och kontaktade dem. Vi presenterade ett förslag på hur vi tyckte att bank med bra sparande ska marknadsföra sig, säger Staffan Örtegren, copy och vd på Monaco.

Förslaget, som Capinordic Bank nappade på, är uppbyggt i två steg.
– I första delen presenterar vi banken, deras erbjudande och visar att det är en trygg bank. De omfattas av insättningsgarantin och i dessa tider är det en särskilt viktig faktor. Sedan kommer del två som består av tio olika budskap om att livet blir lite lättare om du har ett sparande, säger Staffan Örtegren.

Målet med kampanjen är att locka nya sparare att öppna konto i banken, driva trafik till sajten samt att bygga varumärket.

Vad är målgruppen?
– Det ska vara en folklig bank och därmed är målgruppen bred. 
Kampanjen kommer att gå i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet samt som banners på di.se. Dessutom planerar Monaco ett event på stan i Stockholm.

Vad har ni för budget?
– Det ligger någonstans på ett par miljoner men det är uppdelat på de två delarna och det är svårt att svara exakt vad varje del går loss på, säger Staffan Örtegren.

Trots kristider har Monaco valt att fokusera på de små vardagsbekymren istället för de stora ekonomiska problemen i samhället.
– Vi har inte velat prata om finanskris och liknande. Det finns andra små bekymmer i vardagen som kan bli bättre om man bara har ett litet sparande och det är det vi vill visa.

Copyn lyder bland annat ”förkyld igen? Börja spara så känns det mycket bättre”.

Första delen av kampanjen kommer att gå under tre veckor.

Capinordic Bank

Byrå: Monaco Reklambyrå
Arbetsgrupp: Staffan Örtegren copy, Björn Smedberg ad
Mediebyrå: Scream

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.