Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Trygghetsnarkomanen som ger sig ut i det okända

Publicerad: 13 September 2013, 12:43

Mitte Blomqvist mot nya utmaningar.

Foto: Sören Andersson.

Mitte Blomqvist är en veteran i reklambranschen. Resumé kunde nyligen berätta att hon lämnar McCann Stockholm efter nio år på byrån: – På grund av byråns ekonomiska svårigheter var jag var en av flera som fick erbjudande om ett avgångspaket. Jag kände mig inte tvingad att hoppa på, utan för mig är det en spännande möjlighet att pröva vart vingarna bär mig utanför den traditionella reklambyråvärlden, säger Mitte Blomqvist.


Ämnen i artikeln:

Mitte BlomqvistLowe BrindforsMcCannLotta Lundgren

Resumé har i omgångar beskrivit hur en rad nyckelpersoner har slutat hos
McCann. Förre vd:n Anders Nyström, pr-chefen Pia Grahn Brikell, chefen för produktionsbyrån McCann Studio, Sandra Pettersson och även mångfaldigt prisbelönta ad:n/cd:n Mitte Blomqvist är några som lämnar byrån.

– Jag har länge drömt om att komma i kontakt med människor utanför vår bransch och nu får jag verkligen möjlighet att göra det. Jag har redan fått in flera kunder faktiskt, men vilka är det lite tidigt att gå ut med, säger Mitte Blomqvist.

Hon tycker också att det är svårt att kommentera vad som egentligen sker
hos McCann.

– Jag har varit föräldraledig drygt ett år och vi har haft två ledningsbyten sedan dess. Vi har också haft åtta ledningsbyten under mina nio år på byrån, säger Mitte Blomqvist.

Hon beklagar ändå utvecklingen på McCann – på bara några år har personalen mer än halverats från 80 personer, men hon är ändå övertygad om att byrån reser sig igen.

Hennes väg in i reklambranschen inleddes redan som 15-åring.

Hon började sommarjobba på ett sätteri, där hon fick lära sig grunderna i det typografiska hantverket.

– Jag tyckte att reklam var härligt och såg det som en del av
populärkulturen. Man käkade popcorn, drack Coca-Cola och kom i god tid till reklamen innan filmen började. Jag fick helt enkelt för mig att det skulle vara kul att jobba med reklam, säger Mitte Blomqvist.

Hon blev också tillsammans med en kille inom reklambranschen i unga år och tänkte att ”om han kan så varför skulle inte hon kunna”.
– Jag arbetade en sommar på Skandinaviska Enskilda Banken vid Sergels Torg, men banklivet passade mig inte alls. Jag gillade inte att det fanns en så uttalad dresscode och att folk med högre poster hamnade högre upp i byggnaden, säger Mitte Blomqvist.

Hon kom in på Berghs som 21-åring och gick även konstskola.

– Jag kan känna att jag är en reklam-broiler som egentligen inte har gjort
något annat i livet, säger Mitte Blomqvist.

Hon fick visserligen inte jobb direkt efter avslutad utbildnings på Berghs
1993 på grund av den rådande lågkonjunkturen, men valde då att läsa en
tidningsdesignsutbildning. Hon gjorde praktik på I-D i London och blev
kort efter uppringd av den hypade byrån ”OCH”.

– Byrån var lite grunge, lite anti och det kändes fräscht med en byrå med
äldre män som vågat hoppa av från en byrå som Rönnberg McCann, säger Mitte Blomqvist.

Hon fick chansen att leda byråns H&M-konto eftersom ”OCH”-grundarna tyckte att mode inte var särskilt spännande:

– De var inte så intresserade av att gå på modellmöten. Jag var egentligen den enda i arbetsgruppen. Jag gjorde original och plåtningar för nio länder. Jag hade inte ens en copy att tillgå, säger Mitte Blomqvist.

En av grundarna på byrån, Lars Liljendahl, var dock extremt intresserad av foto och visade vid ett tillfälle en bild från Italienska Vogue tagen av den världsberömda fotografen Bruce Webber.

– Han visade mig fotot mest som inspiration, men jag var så ny, okunnig och därför tillräckligt orädd för att satsa på att få just Bruce Webber, vilket vi också fick till slut, säger Mitte Blomqvist.

Hon berättar också att kontakten med Bruce Webbers agent fick ske på hennes kontor eftersom H&M-personal inte fick ringa utlandssamtal efter klockan 17:00.

Hon hade sedan många roliga år på Lowe Brindfors – hon kom dit strax efter att Björn Larsson gick in som vd.

– Det var en småturbulent tid, Brindfors var då en byrå som hade sett sina glansdagar och Björn skulle föryngra byrån. Jag hade förmånen om att vara med att vända utvecklingen, vilket var en fantastisk resa, säger Mitte Blomqvist.

Hon är definitivt ingen hoppjerka, utan det blev nio år på Lowe Brindfors
innan det var dags för nästa steg – McCann.

– Jag är lite av en trygghetsnarkoman och ser en fördel om man är på ett
större ställe. Då känns det som man byter jobb flera gånger när det kommer in nya människor. Hamnar man i en rolig arbetsgrupp så blir man som en liten byrå i byrån, säger Mitte Blomqvist.

Du säger att du är trygghetsnarkoman, men nu väljer du ändå att ge dig in en mer osäker tillvaro som frilans. Hur kommer det sig att du vågar ta det steget?
– Jag har känt en längtan och en önskan att bredda mig under flera års tid.
När jag började i branschen räckte det med att göra ett par annonser lite utomhusreklam och bio. Det fränaste som hände sen var när man kunde göra reklam på vykort på restaurang. Då förstår man lite vilken skillnad det är idag, säger Mitte Blomqvist.

Vad anser du har gjort dig framgångsrik i reklambranschen?
– Jag är målmedveten, uthållig och envis. Då vissa jobb har gått riktigt
bra har jag och övriga i arbetsgruppen filat riktigt länge, säger Mitte Blomqvist.

Hon upplever att hon i den traditionella byråvärlden många gånger kan känna en frustration över att uppdragsgivare plockar in andra partners för att utföra uppdrag.

– Jag är nyfiken på att ta reda på hur uppdragen ser ut hos en pr-byrå
eller en designbyrå. Jag känner folk inom många discipliner efter alla år i
branschen. Min tanke är att arbeta med massa olika människor. Det går
numera snabbt att plocka in en byrålös byrå. Det finns även företag som
hjälper till med att upprätta sådana konstellationer, säger Mitte Blomqvist.

Hon uppger också att hon har varit i kontakt med flera sådana företag.

Mitte Blomqvist berättar att hon inte bara har inspirerats av Lotta
Lundgren, som är hennes vän och som lyckades göra sin resa i tv-världen med framgångsrika Landet Brunsås och Historieätarna bland annat.

Lundgren skrev bland annat ”Välkommen ut ur burarna” på Twitter, då det stod klart att Mitte går över till egen verksamhet.

Mitte Blomqvist har också fått blodad tand efter att ha dragit igång
bloggen Beutycomesclean i maj förra året.

– I ett av ledningsbytena fick vi uppmaningen att bli mer digitala. Jag
kände då verkligen att jag som gammal ad var sugen på att utvecklas inom den världen, säger Mitte Blomqvist.

Det är snabbare puckar i den digitala världen. Du får med andra ord överge perfektionismen?
– Ja, det är just det som är så spännande. Det vill säga att det ibland
räcker med att ”good is enough”, säger Mitte Blomqvist.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.