Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

TU:s vd toppar löneliga

Publicerad: 23 november 2009, 13:24

Högst 137 000 kronor. Lägst 40 000 kronor. Det skiljer nästan 100 000 kronor i månadslön mellan lägst och högst betalda vd för branschens största medlemsorganisationer.


Ämnen i artikeln:

Anna SernerBjörn Rietz

truefalse

Anna Serner TU

Vad är en rimlig löne­nivå för en vd för något av förbunden som organiserar branschen? Frågan ställdes på sin spets när Resumé under förra veckan redogjorde för Sveriges Kommunikations­byråers Björn Rietz vd-lön.

Efter källuppgifter bekräftades lönen till 120 000 kronor i månaden, med sex månaders uppsägning.

Många läsare reagerade, inte minst när den ställdes mot förbundets omsättning som förra året låg runt 19 Mkr. Björn Rietz årslön 1,44 miljoner motsvarar 7–8 procent av förbundets totala omsättning. 

Men det är inte Björn Rietz som sätter sin lön. Det är förbundets styrelse, understryker Magnus Drougge, Resumés egen Dr Deg:
– Vad är en rimlig nivå? Det finns inga snitt. Allt beror på förutsättningarna. En ”normal” vd-lön i branschen växlar från 55 000 till 250 000. Enkelt uttryck: en bra vd gör skäl för sin lön. Det viktigaste är att lönen står i relation till uppdraget. 120 000 kronor är en hög men ingen orimlig vd-lön, säger han.

Björn Rietz tillhör de bäst betalda vd:arna bland branschens organisationer. Men inte den högst betalda.

Resumés genomgång visar att det är Anna Serner, Tidningsutgivarnas vd som även tidigare har varit vd för ­Reklamförbundet.

Henne månadslön, 137 000 kronor, är en dryg fördubbling jämfört med när hon var vd på Reklamförbundet där hon hade 67 000.

TU är också flerfaldigt större än Reklamförbundet, både sett till omsättning och personal.
– Lönen är en fråga för den som sätter den. Rent generellt anser jag att en vd inte ska behöva motivera sin lön. Jag blev erbjuden samma lön som min företrädare, förklarar Anna Serner.

När hon började som vd för Reklamförbundet hade hon en månadslön på 40 000 kronor.
– Då fick jag förhandla mig till en högre lön.

Hon tycker att diskussionen om lönenivåerna är bra.
– Medlemsorganisationer som förvaltar andras pengar ska självklart genomlysas. De ska vara lika offentliga som noterade bolag.

Varför tror du att reaktionerna har blivit så stora på Björn Rietz lön?
– Två saker. Dels kan man inte sätta Komms verksamhet i relation till andra verksamheter, dels har man inte engagerat sig i lönefrågan. Du kan heller inte jämföra en branschorganisation med branschen utan med andra tjänstemannaorganisationer.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson har en lön på 83 000 kronor, omsättningen ligger i närheten av Sveriges Kommunikationsbyråer:
– Min lön har legat stilla de senaste åren. Det har varit medvetet från min sida, inte minst eftersom vi bland annat har tagit ett ekonomiskt ansvar för reklamombudsmannen, säger Anders Ericson.

Sveriges Mediebyråers Staffan Slörner har fått ett rejält lönelyft sedan han lämnade Försvarsmakten. Han har heller inga problem med att berätta om sin lön. Som vd för en medlemsorganisation vill han ha full transparens:

– Jag har 85 000 kronor i månaden inklusive min tjänstepension. Tidigare hade jag 34 000 kronor, säger han.

Swedmas vd Mikael von Ekensteen har en månadslön på 65 000 kronor.
– Nivån ska ligga i linje med ett litet eller medelstort företag, säger PA Prabert, ord­förande för Swedma.

Lägst lön av alla har pr-föreningen Precis generalsekreterare Kaj Flick med en lön på 40 000 kronor:
– Kanske ett argument i framtida löneförehandlingar, säger han och skrattar.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Anna SernerBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News