Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tuffaste jobbet på en byrå

Publicerad: 25 Augusti 2014, 12:18

Foto: Colourbox.

En marknadschef försvinner efter 45 månader, enligt rekryterarna Spencer Stuart. Men det är ingenting mot affärschefer på byråer. 80 procent av byråerna uppger att affärschefen behåller posten i maximalt två år innan det är dags för någon annan att ta över, enligt en undersökning från RSW/US.


En starkt bidragande orsak till den höga omsättningen är att man inte alltid sätter upp realistiska mål, säger RSW-chefen Mark Sneider, enligt Adweek.

Tidningen nämner också en rad exempel på kortlivade affärschefer, däribland Emil Vasu för JWT New York, Barbara Yolles på McCann och Mitch Caplan hade samma post och Ben Bittman på Saatchi & Saatchi.

RSW-undersökningen visar också att för två år sedan uppgav över hälften av byråernas toppchefer att deras affärschefer var "något eller väldigt framgångsrika", medan motsvarande siffra ligger på 26 procent idag.

Två tredjedelar av byråerna anser att de uteblivna framgångarna beror på att affärscheferna inte har en solid metodik.

En fjärdedel menade också att deras affärschefer inte förstår vilka byrå det är som man egentligen säljer in, vilket är en direkt motsats till hur det såg ut år 2010.

En tredjedel anser också att nya villkor i affärslivet har gjort det allt tuffare – inte minst för att hela 43 procent uppger att man arbetar i projektform i stället för så kallad retainer (det vill säga månatligt löpande jobb).

Konsekvensen blir också att pitchkostnaderna ökar – 40 procent menar att kostnaderna har ökat, vilket tummar på marginalerna.

Marknadschefer ingick också i undersökningen och över hälften tycker kanske inte helt oväntat att det är viktigt att byråerna har en god förståelse för kundens verksamheten, men endast två procent uppger att byråerna har det, enligt Adweek.

- Byråerna vinner inte affärerna eftersom de inte tänker på kunden. Kunden måste känna sig säker på att byrån blir en affärspartner och inte bara en leverantör, säger Mark Sneider till Adweek.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.