Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tufft test för NEC

Publicerad: 9 Oktober 2008, 11:41

Annonser som bjuder in till en test-sajt uppbyggd som en blogg. Så ser den nya kampanjen från Åkestam Holst ut för kunden NEC.


Uppdraget för reklambyrån gick ut på att lansera den nya hållbara datorn NEC ShieldPRO i Skandinavien. Idén landade i olika tester som är lika tuffa för uppdragsgivaren som för datorn.

Målgruppen lockas in till bloggen japanstuffastepc.se med hjälp av olika annonser. På sajten kan man förutom att ta del av testpersonen Carl´s undersökningar även hitta på egna tester som han ska utföra.

NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Företaget grundades 1989. Sedan 1984 finns koncernen även i Norden. Målet med kampanjen är att dels att öka kännedomen i Skandinavien om just den här produkten och dels att visa att datorn verkligen har genomgått dessa tester och klarat dem.

Testerna i kampanjen utförs av Carl Persson, affärsområdeschef på IT Solutions på NEC. Affärsområdet är NECs tredje största i Skandinavien, bredvid Network Solutions och Display Solutions.

– Vi försöker på ett humoristiskt sätt visa tillämpningar av den här pc:n. Bland annat gör vi det genom att visa miljöer där vi testat den, som till exempel i ett kylrum och framför en vindmaskin, säger Ann Kjellser, marknadsansvarig på NEC.

Kampanjen drog igång i början av oktober. Den kommer att gå fram till årsskiftet. NEC vill inte uppge budget för kampanjen men säger att mediebudgeten ligger på drygt en miljon kronor.

Vad har ni för målgrupp?
– Vi vänder oss till beslutsfattare av it inköp och till indirekta beslutsfattare av inköp.

Medievalet är i första läget print och bloggen.
– Vi kommer också att jobba med banners för att driva trafik till bloggen och med dr och pr, säger Ann Kjellser.

NEC har samarbetat med Åkestam Holst i ett par år.

NEC

Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Mark Ardelius och Hugo Nissar copy, Mats Gadestam ad, Paul Collins web director, Anna Nolendorfs produktionsledare, Jerker Winter projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.