Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tung vinst för North Kingdom i D&AD

Publicerad: 16 maj 2008, 12:26

Prestigefulla reklamtävlingen D&AD avgjordes på torsagskvällen. North Kingdoms jobb med Goodby, Silverstein & Partners, ”Get the Glass” fick en sällsynt svart penna i tävlingen.
Forsman & Bodenfors nominerades i samma kategori för ”Du behöver ett lugnt rum”.


Get The Glass, gjord för kunden med det i ingresser hopplösa namnet California Milk Processor Advisory Board har prisats flerfaldigt. Nu vann sajten en svart penna i kategorin websites i årets upplaga av D&AD som avgjordes på torsdagskvällen. Det är bara tredje gången en svart penna delas ut i interaktiva kategorier. Sajten fick även en guldpenna i kategorin Online Games. David Eriksson, cd på North Kingdom, kommenterar vinsten:

– Detta är väldigt kul! Det känns som vi gjort ett ”big jump” inom branschen med kampanjen.

I kategorin banners delades ingen svart eller gul penna ut alls. Men ett enda bidrag fick en ”nomination pencil” – det var Goss ”skidåkarbanner” för Langley Travel.

Family Business fick en nomination pencil för Absolut Disco. De fick även pris häromveckan i The One Show Design för samma bidrag.

Även Forsman & Bodenfors fick en nominering, för fotot i webbkampanjen ”Du behöver ett lugnt rum” åt IKEA.

Den svarta pennan i tv- och bioreklam gick till Cadbury-filmen ”Gorilla” från Fallon London.

Ett företag stack ut rejält i kategorin ”product design”. Apple fick fem pennor för iPod Touch, iPod Nano, iPhone, iMac och det trådlösa tangentbordet som hörde till den senare.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.