Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tunga delägare hoppar av Grow

Publicerad: 28 Augusti 2014, 09:19

Thomas Sandell och Joakim Uebel.

Delägarna Thomas Sandell och Joakim Uebel lämnar varumärkes- och designbyrån Grow för att helhjärtat kunna fokusera på arkitektfirman SandellSandberg, där Johan Uebel är vd.


Ämnen i artikeln:

GrowAndreas Rosenlew

– Ja, det stämmer att vi ska fokusera på arkitektverksamheten, säger Joakim Uebel, som tidigare har varit vd på Grow.

Thomas Sandell och Joakim Uebel har varit delägare under ett decennium, medan arkitektfirman har funnits i 19 år.

Grow har ägt 50 procent av SandellSandberg, medan arkitektfirman har ägt en lägre andel som motsvarar de 50 procenten.

Hela Grow-gruppen består av cirka 90 personer, varav SandellSandberg består av drygt ett 30-tal personer.

Joakim Uebel ser det inte som att han och Thomas Sandell lämnar reklambranschen.

– Det blir ju ett mer självständigt erbjudande, men vi kommer ändå att samverka med Grow kring de kunder som är möjligt. Arkitektur är också kommunikation fast med en mycket lägre tidshorisont. Men ett tredimensionellt uttryck säger något om ett företag, säger han.

Han uppger att SandellSandberg arbetar med alltifrån produkter till stadsplaner och har en enorm bredd i sitt erbjudande.

– Det hänger ihop med Thomas Sandell och hans intresse för olika skalor. En stadsplan kan ju röra alltifrån ett kvarter till hela städer, säger han.

SandellSandberg jobbar med alltifrån byggbolag och fastighetsutvecklare till möbeldesigners.

Besked om att delägarna lämnar gavs i samband med ett stormöte på Grow i måndags.

Vad fick ni för reaktion?
– Jag tror att man tyckte att det var ganska naturligt. Vi lever ju i en gemensam infrastruktur där arkitekterna bara sitter på ett annat våningsplan och det är ju ingen medarbetare eller kund som påverkas av att ägarkonstellationen förändras, säger Joakim Uebel.

Ni gjorde ett rörelseresultat på 20 miljoner kronor år 2012 och fick göra er av med medarbetare i våras. Hur ser resultatet ut för 2013?
– Du får vänta och se tills det blir publikt, säger Joakim Uebel.

Han menar att förändringen innebär att Sandell Sandberg får ett tydligare renodlat arkitekterbjudande, medan Grow fokuserar på varumärkesutveckling.

Grows ordförande Andreas Rosenlew öppnar nu för ett samgående. Läs om det här.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GrowAndreas Rosenlew

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.