Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tunga reklamprofiler ska lyfta Centerpartiet 2014

Publicerad: 30 oktober 2013, 08:44

Anna Laurin

Foto: Håkan Wike

Under en längre tid har Centerpartiet dansat lina kring fyra-procentsspärren i opinionsmätningarna. Nu väljer partiet vad de själva kallar en "dream team -lösning" för valkampanjen 2014. Bland de som ska hjälpa Centern återfinns Anna Laurin, tidigare vd på ANR.BBDO.


Ämnen i artikeln:

Centern

Kampanjarbetet under valåret 2014 kommer att ledas av strategibyrån Spirit. Centerpartiets nya kommunikationschef Ola Spännar har varit med och handplockat kommunikatörerna:

– Vi har handplockat de bästa, som dessutom förstår våra kärnfrågor. Inte minst jobb, företagande och landsbygd, säger Ola Spännar i ett pressmeddelande.

Spirit är en strategisk kommunikationsbyrå som jobbar med idéburna organisationer. Bland uppdragsgivarna finns Svenska Kyrkan, Rädda Barnen, Dalarnas Museum och Folkbildningsförbundet.

– Det är ett gäng som är väl förankrade i den svenska myllan, kommer från en landsbygdsbakgrund och har erfarenhet av både stora och små uppdragsgivare. Det gör att man har förmågan att se hela landet på samma sätt som Centerpartiet, säger Ola Spännar och fortsätter:

-  Vi tror att det krävs för att förstå partiets medlemmar och väljare, säger Ola Spännar.

I arbetsgruppen ingår bland annat Anna Laurin, som till vardags jobbar med marknadsföringen av S:t Olavsleden mellan Selånger och Trondheim.Anna Laurin är även kursansvarig på Berghs. Hon har en bakgrund som copy, strateg och affärsutvecklare i egen regi. För tio år sedan var hon vd på ANR.BBDO.

I teamet ingår även fler meriterade namn:

·  Jan Ferlin projektledare och delägare i Spirit. Tidigare var han ansvarig för pr-utbildningen på Berghs, medgrundare av PR-byrån Rikta Kommunikation och Kasselring & Co

·  Niklas Bergström är Creative Director, flerfaldigt prisbelönt formgivare, delägare och kreativ chef på bland annat Garbergs, Paradiset, .

·  Judith Wolst är digital strateg, expert på digital marknadsföring, tidigare ansvarig för Interactive Communication på Berghs och e-handelsansvarig på Haléns

I urvalsprocessen har man letat efter en partner som är stark på strategi, koncept och historieberättande, som har erfarenhet ifrån komplexa uppdrag och idéburna organisationer och som har bevisad förmåga att hantera det moderna kommunikationslandskapet, inte minst digitalt och kreativ pr.

– Vi är stolta för att ha blivit utvalda och spända inför det kommande arbetet. Det är ett privilegium att få vara delaktig i arbetet med kampanjkonceptet, säger Jan Ferlin, projektledare och grundare av Spirit i en kommentar.

Upphandlingen har ägt rum under oktober och har omfattat ett tiotal byråer. Uppdraget inleds med omedelbar verkan och handlar om att ta fram ett koncept för valkampanjen 2014, som omfattar både valet till Europaparlamentet i maj och allmänna valen i september

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Centern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.