Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tungt bakslag för satsningen

Publicerad: 11 Januari 2010, 08:42

I år storsatsar Leksandsbröd på marknadsföring. Målet är att öka försäljningen med 20 procent. Men en konflikt med Coop gör att brödet nu plockats bort från hyllorna.


Ämnen i artikeln:

LeksandsbrödCoop

Leksandsbröd satsar trots att Coop tagit bort brödet ur sitt sortiment.

Coop och Leksandsbröd kommer inte överens om priset för knäckebrödet. Enligt Dalarnas Tidning vill Coop ha en prissänkning med 13 procent. Ett bud som inte Leksandsbröd inte gått med på.

Coop har därför plockat bort brödet från sitt sortiment överallt utom på ”hemmamarknaden” Dalarna.
– De tog bort oss i november och det är klart att det är ett stort tapp för oss. Vår försäljning på Coop motsvarar kedjans marknadsandel, säger Annika Sund, marknadschef på Leksandsbröd.

Timingen för Coops bojkott är sämsta tänkbara för Leksandsbröd. Företaget har nyligen satsat på en ny ugn för 50 miljoner kronor. För att den investeringen ska betala sig ska försäljningen upp med 20 procent, något som ska åstadkommas med en storsatsning på marknadsföring med nya reklambyrån Smith.
– Den kampanjen ligger fast. Vi kanske måste satsa ännu mer för att nå våra försäljningsmål.

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

LeksandsbrödCoop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.