Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Tunnelbanan har blivit ett galleri med sexualiserade kvinnokroppar”

Publicerad: 4 september 2015, 08:03

Calvin Kleins utomhuskampanj har väckt bestörtning. Rekordmånga har hört av sig till Svensk Kvinnolobby som inte anser att Reklamombudsmannen är tillräcklig.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCalvin KleinKampanj

Calvin Kleins nya kampanj har fått hård kritik av reklamforskaren Nina Åkestam. Resumé berättade i går om hur Reklamombudsmannen på kort tid har fått in sex anmälningar som hävdar att den är könsdiskriminerande.

Organisationen Svensk Kvinnolobby hör till dem som anmält underklädeskampanjen "The original sexy" där modellen Kendall Jenner poserar utmanande framför kameran.

– Vi reagerade starkt på kampanjen. Att bilderna sitter uppe i gigantiskt format i vårt offentliga rum gör att den är omöjlig att undvika. Sveriges Kvinnolobby driver kampanjen Reklamera som går ut på att folk kan tipsa oss om reklam som är sexistisk och så anmäler vi den till Reklamombudsmannen. Det är rekordmånga som hört av sig angående Calvin Kleins kampanj och velat att vi ska anmäla. Det är uppenbart att vi är många som tröttnat på att tunnelbanan blivit ett galleri med sexualiserade kvinnokroppar.

Varför tror ni att man fortfarande ser kampanjer som dessa 2015?
– Förmodligen för att företagen tror att det säljer. Men som Nina Åkestam så tydligt kommenterade visar forskning att både företag och konsumenter förlorar på sexistisk reklam. Kvinnor som ser sexualiserade reklambilder mår sämre och blir mindre benägna att köpa produkterna som får dem att må dåligt. Så alla förlorar.

Vad tänker ni göra?
– Vi har anmält reklamen till Reklamombudsmannen och kontaktat Calvin Klein. Vi arbetar också för att Sverige ska införa en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Vi anser inte att Reklamombudsmannen är tillräcklig eftersom de inte utdelar några sanktioner.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.