Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Turist körde reklambild på förstasidan

Publicerad: 28 oktober 2010, 08:11

Tidningen Turists förstasida visar en man på en kobbe vid ett orange tält. En av de större tälttillverkarna, Hilleberg, använder samma bild i sin marknadsföring: – Det är omöjligt att hålla koll på alla bilder som florerar i branschen, säger Anders Tapper, chefredaktör på tidningen Turist.


Ämnen i artikeln:

Turist

Omslaget med reklambilden.

Anders Tapper försvarar bildfadäsen:

– Vi köpte bilden av bildbyrån Folio. Vi har lång pressläggning och har faktiskt inte reflekterat över att det är en bild med ett Hilleberg-tält, säger Anders Tapper.

Han tycker ändå att det hela är beklagligt och menar att olycksfall som dessa riskerar att skada tidningens trovärdighet hos läsare och annonsörer. Samtidigt tycker han att bildbyrån borde talat om att bilden används både för marknadsföring och redaktionella ändamål. Om inte ens bildbyrån kände till historiken kring bilden borde fotografen ha informerat om det hela, resonerar Anders Tapper.

Han vill också passa på att lägga in en brasklapp:
– I vår värld är det vanligt att fotografer får låna utrustning av leverantörer. Det finns cirka fem stora tälttillverkare. Hilleberg är en av dem, säger Anders Tapper.

Han menar också att tidningen inte hade någon aning om att bilden dykt upp på Hillebergs hemsida. Och inte heller när detta skedde. Tidningen Turist har uppemot 200 000 läsare. Hilleberg är en återkommande annonsör.

– Jag vill poängtera att om samma bild dykt upp i tidningen för någon annons hade vi självklart gjort om förstasidan, säger Anders Tapper.

Han tycker ändå att det hela är en storm i ett vattenglas:
– Motortidningar och andra specialtidningar har liknande problematik. Även om det på omslaget finns med en produkt från en möjlig annonsör är det inte per automatik ett otillbörligt gynnande av ett enskilt varumärke. Redaktioner gör sina journalistiska val av omslag och tidningarna kan inte ha total koll på var alla bilder används, säger Anders Tapper.

Man kan ändå gissa att Hilleberg är glada. Företaget får sin egen marknadsföringsbild på förstasidan?
– Det tror jag säkert, säger Anders Tapper.
Han uppger att han inte känner till att tidningen ska ha råkat ut för något liknande tidigare. Han räknar också med att kontakta Folio kring det hela.

Ser du det inte ändå som ett olycksfall i arbetet?
– Bilden på förstasidan har ingen tydlig logotyp eller liknande. Då hade vi verkligen reagerat. Nu kunde det röra sig om vilken leverantör som helst, säger Anders Tapper.

Folias vd, Susanne Grönroos, menar att händelsen gör att man ska vara ännu tydligare mot fotograferna knutna till byrån att alltid ingå formella avtal kring bilderna:

– Fotografen gjorde en överenskommelse för fem år sedan att om man han fick låna tält för att ta bilder skulle Hilleberg få lite bilder. Vi kan tyvärr inte kontrollera så gamla bilder och fotografen sade inget till oss om det. Det blir ännu svårare då det rör en fri bild.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Turist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.