Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tv backade rejält

Publicerad: 13 december 2011, 08:20

I november minskade medieinvesteringarna 8,9 procent jämfört med samma period i fjol, enligt mediebyråbarometern. Störst minskning stod tv för – mediekategorin minskade med 18,6 procent jämfört med samma period förra året.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Att tv minskade så pass kraftigt förklaras av att november 2011 bara hade fyra måndagar – jämfört med förra året då månaden hade fem måndagar. Det får enligt Sveriges Mediebyråer stor periodiseringseffekt då många faktureringar sker på veckans första dag.

− En ytterligare förklaring till de negativa siffrorna för TV är att ett antal stora annonsörer redan i oktober hade investerat hela sin avtalade årsvolym. Med den avtalskonstruktion som de flesta annonsörer har haft i år innebär detta högre priser på den överskjutande volymen, vilket har fått många att styra om dessa investeringar till andra medier, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media, i en kommentar.

Totalt förmedlades 1,32 miljarder kronor i november. Den största ökningen stod bio för. Kategorin ökade med 20,3 procent. Sök ökade med 10,6 procent.

Sett till hela året ligger ökningen för marknaden på 9,2 procent.

− Trots att november månad rent procentuellt jämfört med 2010 haft en negativ utveckling så är utvecklingen denna månad den näst starkaste sedan vi började mäta. Dessutom kan vi redan nu konstatera att vi passerat ”all time high” i årsinvesteringar trots att det är en månad kvar på året. Den negativa utvecklingen för denna enskilda månad kan dels bero på en periodiseringsfråga men även vara en konsekvens av det ekonomiska klimatet, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

I övrigt minskade utomhus (-13) procent, , dagspress storstad (-7,9 procent,) populärpress (-3,3 procent), fackpress (-2,7 procent) och radio (-2,7 procent).

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.