Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tv-fåtöljen svävar i rymden!

Publicerad: 18 november 2009, 08:02

Hemelektronikföretaget Toshiba skickar upp en tv-fåtölj i rymden i sin nya 35-miljonerskampanj.
I september gjorde två studenter på MIT i Boston ett liknande trick för en tusenlapp.


Toshibas fåtölj som till synes svävar viktlös i stratosfären är fascinerande och lär få miljontals tittare.
Det är Grey London som står bakom den nya kampanjen där en stol, byggd i balsaträ, lyfts av en väderballong fylld med helium upp över öknen i amerikanska Nevada.

När ekipaget når 98 628 fot, 30 kilometer, över öknen syns jordens rundning och ballongen faller samman. Den en minuter långa filmen avslutas med ”Armchair viewing, redefined”.

Reklamfilmen lanserar en ny tv-skärm från Toshiba och själva idén sägs vara att visa fram företagets innovativa teknik. Förra året gjorde Grey London en annan reklamfilm med den absolut senaste filmtekniken, då för Toshibas dv-kameror . Men det kostar.

Kampanjen med rymdfåtöljen har en budget på 3 miljoner pund, cirka 35 miljoner kronor.

Och i ”Making of…”-filmen lägger de inblandade i ut texten om hur komplicerad och unik inspelningen var.

Men – för två månader sedan rapporterade Wired om två unga studenter på MIT i Boston som gjorde ett liknande trick, dock utan tv-fåtölj. I stället för den senaste high end-tekniken använde de en vanlig Canon kompaktkamera, med hackad programvara, som de placerade i en frigolitlåda tillsammans med handvärmare för att tekniken inte skulle frysa sönder. De skickade även med en mobiltelefon med gps för att hitta kameran när den landade.

Väderballongen med kameran, som tog en bild var femte sekund, nådde 28 kilometer upp i atmosfären, 2 kilometer lägre än Grey Londons stol, men det räckte för att få bilder som NASA hade varit nöjda med.

Hela experimentet kostade 148 dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.