Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Tv-reklampriserna en stor bubbla”

Publicerad: 3 mars 2014, 10:40

Foto: Colourbox.

Den 86:e Oscarsgalan gick av stapeln under söndagen. Reklaminslagen under den direktsända galan väntas dra in 700 miljoner kronor enbart i USA, vilket är rekord. Vikande tittarsiffror och nya tittarmönster gör dock att reklamfesten snart kan vara över.


Ämnen i artikeln:

Oscarsgalan

DI rapporterar att Oscarsgalan brukar vara det näst mest sedda tv-programmet i USA efter Super Bowl-finalen.

Annonsörer som vill synas får lägga cirka en halv miljon kronor per sekund.

Oscarsgalan har haft 30-40 miljoner tittare under senare år lite beroende på hur populära årets filmer har varit.

Det  finns dock en tydlig trend och den är att tittarsiffrorna har gått  nedåt från när Titanic hade premiär 1998 och galan sågs av 55 miljoner tittare.

Så sent som år 2010 hade Oscarsgalan 42 miljoner tittare.
–  Problemet är att det finns för många medier just nu. För reklamköpare  som vill få sitt varumärke exponerat inför en så här stor publik är det  fortfarande tv som gäller, säger Robert Tercek, vd för Milestone  Entertainment och tidigare chef för digitala medier på Oprah Winfrey Network, OWN, till DI.

Han menar att tv-reklampriserna i USA är en stor bubbla som kommer att spricka.

–  Priserna har gått upp fyrfaldigt sedan 1980-talet medan tittarsiffrorna  stadigt går ned. Jag tror att det är realistiskt att tro att de  traditionella tv-bolagen har högst sex år på sig innan webb-tv-bolagen  hunnit ikapp, säger Robert Tercek till DI.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Oscarsgalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.