Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 mars 2014, 10:40
Foto: Colourbox.
Den 86:e Oscarsgalan gick av stapeln under söndagen. Reklaminslagen under den direktsända galan väntas dra in 700 miljoner kronor enbart i USA, vilket är rekord. Vikande tittarsiffror och nya tittarmönster gör dock att reklamfesten snart kan vara över.
Ämnen i artikeln:
OscarsgalanDI rapporterar att Oscarsgalan brukar vara det näst mest sedda tv-programmet i USA efter Super Bowl-finalen.
Annonsörer som vill synas får lägga cirka en halv miljon kronor per sekund.
Oscarsgalan har haft 30-40 miljoner tittare under senare år lite beroende på hur populära årets filmer har varit.
Det finns dock en tydlig trend och den är att tittarsiffrorna har gått nedåt från när Titanic hade premiär 1998 och galan sågs av 55 miljoner tittare.
Så sent som år 2010 hade Oscarsgalan 42 miljoner tittare.
– Problemet är att det finns för många medier just nu. För reklamköpare som vill få sitt varumärke exponerat inför en så här stor publik är det fortfarande tv som gäller, säger Robert Tercek, vd för Milestone Entertainment och tidigare chef för digitala medier på Oprah Winfrey Network, OWN, till DI.
Han menar att tv-reklampriserna i USA är en stor bubbla som kommer att spricka.
– Priserna har gått upp fyrfaldigt sedan 1980-talet medan tittarsiffrorna stadigt går ned. Jag tror att det är realistiskt att tro att de traditionella tv-bolagen har högst sex år på sig innan webb-tv-bolagen hunnit ikapp, säger Robert Tercek till DI.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Oscarsgalan