Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 april 2019, 09:11
"Pendla med oss" blir nästa steg i TV4:s digitala resa för att göra tittarna till användare. Syftet är att få trogna linjärtittare och nya målgrupper att konsumera TV4:s nyhetsformat i TV4 Play.
Kampanjen "Pendla med oss" bygger på insikten att Nyhetsmorgons tittare spenderar väsentligt mer tid i TV4 Play jämfört med andra användare. Nu vill TV4 se i fall de kan skapa samma beteende hos övriga tittare. Intresset för programmen finns redan, men när TV4 grävde djupare i konsumentdatan var användarnas beteende hackigt. Den återkommande dagliga konsumtionen fanns inte i samma utsträckning som för de linjära sändningarna.
Parallellt visade undersökningar som kanalen genomnförde att pendlare, som just åker till och från jobbet, tittar mer på nyheter och är mer digitala än den övriga befolkningen. Utmaningen var nu att få fler att titta på TV4 Play på resande fot, och fortsätta se favoritprogrammen digitalt.
Mot den bakgrunden har TV4 tillsammans med mediebyrån Bizkit Havas tagit fram sitt koncept. En insiktsdriven kampanj med syfte att få linjära tittare att fortsätta konsumera Nyhetsmorgon på väg till jobbet, och börja titta på Efter fem på vägen hem. Dessutom hoppas TV4 etablera en relation med de pendlare som inte använder TV4 Play i dagsläget, i en miljö när de ändå konsumerar annat innehåll i mobil och surfplatta.
I kampanjen uppmanar flera av TV4:s profiler resenärerna att ta med dem på resan och titta på Nyhetsmorgon och Efter fem i kollektivtrafiken, samtidigt som en live-tablå rullar och berättar om senaste nytt. På digitala skärmar på landets tågstationer, print på pendeltåg- och tunnelbanestationer, i bussar, på sociala medier under rusningstid, i pushnotiser, mejl, och linjära hänvisningar uppmanas Sverige att pendla med TV4 Play och deras programledare. I kampanjen blandas breda räckviddsköp med digitala styrningar baserat på tjänstens användardata.
– Pendla med oss är ett steg i en långsiktig beteendeförflyttning, och går hand i hand med den digitala resa vi ser att våra målgrupper gör i stort. Med kampanjen fortsätter vi hålla svenska folket sällskap, oavsett om de befinner sig i tv-soffan eller på bussen, säger Sophie Lokko, marknadsansvarig TV4 Play i en kommentar.
Förutom stora digitala nedslag testar TV4 att under två veckor att sända Nyhetsmorgon och "Efter Fem"live på en stor skärm från Clear Channel, mitt på T-Centralen. Istället för att visa upp den klassiska reklamen i programmets reklampauser rullar TV4 Plays egen kampanjfilm för konceptet "Pendla med oss".
– För oss har kampanjen varit ett starkt exempel på hur ett varumärkes egna kompetenser med analys och inhouseproduktion kan arbeta tätt och framgångsrikt med extern byrå. TV4 Plays ledning belyste en kommande utmaning, något som vår analysavdelning snabbt var på att gräva djupare i och mitt i allt levererade Bizkit en väldigt passande lösning som vi kunde optimera tillsammans, säger Sophie Lokko, marknadsansvarig TV4 Play.
Arbetsgrupp:
Ansvariga på TV4
Sophie Lokko – Marknadsansvarig TV4 Play
Henrik Graan – Marknadsprojektledare
Adam Edefall – Art director
Alexandra Forslund – Onlinechef
Carl Waldenor – Affärschef TV4 Play
Frederika Gustavson – Dataanalytiker
Sanaz Mottaghi – User Communication Lead
Erik Hoffman – Lösningsarkitekt
Malin Wiklund – Redaktör
Med flera.
Ansvariga på Bizkit Havas
Josefine Lindström, Account Manager
Juni Dellenstedt, Publishing Account Manager
Jennie Lindgren, Media Planner
Olivia Wessman, Social Media Trader
Martin Bergsten – Produktionsledare
Nicklas Appelquist – Creative Director
Johan Angantyr – Art Director
Fredric Antonsson – Copywriter
Simon Bolin – Copywriter
Henrik Gustavsson – Motion designer
Chris Lind – Utvecklare
Benjamin Jung – Utvecklare
Film/Foto
Linus Hallsénius – Fotograf