Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Två blir en

Publicerad: 10 Januari 2008, 10:03

Vid årsskiftet slogs fackförbunden Sif och HTF ihop till ett förbund – Unionen. Denna vecka startar kampanjen som ska berätta om sammanslagningen.


Unionen hade vid starten den 1 januari i år en halv miljon medlemmar fördelade på 66 000 arbetsplatser i det privata näringslivet. I kampanjen, framtagen av reklambyrån Ester, ligger fokus på att två nu blivit en.

– Det är lätt hänt att man vill säga för mycket i en lanseringskampanj. Därför valde vi att vara extremt tydliga i det här skedet och bara fokusera på att HTF och Sif gått samman och bildat Unionen. Det kommunikativa uttrycket är olika varianter på temat ”Två blir en”, samtidigt som vi lyfter fram och förstärker symboliken i det nya namnet tillsammans med logotypen, säger Roger Kempe, projektledare på Ester.

Kampanjen startar denna vecka och kommer sedan att gå en bit in i februari i dagspress, utomhus och på internet. Målsättningen är att kännedomen i slutet av året ska ligga på samma nivå som för Sif och HTF.

Under hösten 2007 har Ester arbetat med att ta fram varumärkesplattformen för det nya förbundet. Under 2008 kommer de att fokusera på att bygga varumärket.
– Första steget är bara att bygga varumärket och det kommer vi att jobba med under våren. Under fas två, som tar vid senare i vår, kommer vi att ladda varumärket med mer innehåll och först senare i höst kommer vi att börja arbeta med rekryterande aktiviteter för att locka fler medlemmar, säger Roger Kempe.

Hur ser budgeten ut?
– Här handlar det om att bygga ett helt nytt varumärke och vi har en lång plan på två år för att göra det. Och alla aktiviteter kommer att gå landsomfattande. Därmed har vi också en ganska omfattande budget på cirka 30-40 miljoner kronor, säger Roger Kempe.

Den nya sajten har tagits fram av Dropit. Mediebyrå är Carat.

Unionen

Byrå: Ester
Arbetsgrupp: Patrick Aronsson planner, Roger Kempe projektledare,  Lotta Mellgren  ad, Emily de Piro produktionsledare, Annika Trangius ad, Emma Zetterholm copy

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.