Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två Epica grand prix till DDB London

Publicerad: 24 november 2008, 07:41

DDB London blev storvinnare i Epica. Byrån tog hem två av totalt fyra grand prix, Epica D’or, i film och print. Ytterligare ett grand prix gick till Storbritannien, i posterkategorin, och det fjäre knep Sverige. Tyskland förlorade ett grand prix efter en miss från byrån.


Volkswagen Polo och Marmite Snacks

DDB London vann två Epica D’or, i film och i print. I filmkategorin vann de med filmen ”Dog” för kunden Volkswagen Polo, en film som även hyllats i andra tävlingar som till exempel Cannes. Sitt andra grand prix fick byrån för sina tecknade vridbara annonser för kunden Marmite Snacks.

Från början var dock Marmite snacks endast tvåa. Vinnare i kategorin print blev först BBDO Düsseldorf med bidraget ”Read the street” för kunden Bas Plus. Efter en kontroll visade det sig dock att bidraget aldrig gått i print, utan endast som poster, och byrån blev därmed av med priset som istället gick till tvåan Marmite Snacks. Men BBDO blir inte lottlösa. De får fortfarande ett guld för kampanjen.

Posterkampanjen ”Shadows” för kunden John Lewis

Det tredje grand prix gick till Lowe London för deras posterkampanj ”Shadows” för kunden John Lewis.

Som Resume.se redan skrivit knep Sverige det fjärde Epica D’or för bidraget ”Absolut Machines” för Absolut Vodka. Bakom bidraget står Great Works.

De officiella resultaten kommer att meddelas på fredag. Även Silver och brons meddelas under veckan.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.