Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två företag fälls för sexistisk reklam

Publicerad: 4 mars 2022, 10:42

Både Rollic Games och Supékort/Gröna Gredelina har använt nakna eller lättklädda kvinnor i sina reklamer, något som RO nu fäller som könsdiskriminerande.


Ämnen i artikeln:

ROReklamombudsmannen

Hittills i år har tre reklamer fällts för könsdiskriminerande innehåll av Reklamombudsmannen. De två senaste är företagen Rollic Games samt Supékort AB och Gröna Gredelina AB. Båda har anmälts av privatpersoner och anses ha brutit mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam.

Annonsen från Rollic Games är en annons för ett mobilspel som handlar om att reda ut knutar. Rollic har två sådana spel men det framgår inte vilket som reklamen gjorts för av anmälan. Annonsen har synts som ett sponsrat inlägg på Instagram och visat en kvinna klädd i underkläder som försöker lösa upp knutarna. Det syns även en miniatyrbild på en man i bar överkropp, samt texten ”I cannot untie the knot”. 

Enligt anmälaren framstår kvinnan som mycket ung medan mannen i bilden är äldre. Det finns inte heller någon anledning till varför kvinnan är lättklädd i reklamen för ett mobilspel. Annonsören har inte yttrat sig om reklamen. RO:s bedömning är att reklamen är könsdiskriminerande mot kvinnor i allmänhet.

Även anmälan mot Gröna Gredelinas reklam handlar om en lättklädd kvinna. Enligt anmälan består reklamen av en bild där en naken kvinna syns. Kvinnan håller sin ena hand om det ena bröstet samtidigt som hennes underarm trycker till det andra bröstet. Då det är reklam för doftpinnar anser anmälaren att det inte finns någon koppling till en naken kvinnokropp. Reklamen har delats av Supékort Sweden/ordergift.se, som säljer Gröna Gredelinas produkter.

Gröna Gredelina har uttalat sig och menar att tavlan syns av en slump, då det är en populär inredningsdetalj. Vidare menar Gröna Gredelina att de inte har gjort betald annonsering, reklam eller gått ut i tryck med bilden och därför inte kan hållas ansvarig för att bilden används av Supékort.

Supékort, å sin sida, menar att bar hud inte nödvändigtvis har en koppling till sex och eftersom produkten som säljs bland annat är tvål så är det naturligt att det förekommer hud i annonsen. Dessutom har reklamen bara kunnat ses av inloggade kunder, som är en vuxen målgrupp. Vidare skriver Supékort att: ”Supékort har emellertid – rätt eller fel – uppfattat bilden som visande en person som håller i en tvättsvamp och tvättar huden med denna, det vill säga en klar referens till bad och badrumsmiljö.”

RO konstaterar i sitt uttalande att bilden omfattas av begreppet marknadsföring och att det är en reklam med en bild på en naken kvinna. Detta gör att kvinnan framstår som ett sexobjekt och detta saknar koppling till produkten som främst marknadsförs, doftpinnar. Därför är den könsdiskriminerande.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

ROReklamombudsmannen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.