Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två heta namn som WPP-chef

Publicerad: 4 maj 2011, 08:00

Enligt vad Resumé erfar inleds inom kort rekryteringsprocessen för att hitta en WPP-chef till Sverige. Två glödheta namn nämns.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellLars AxelssonNätverksekonominWPP

truefalse

Anders Liljeblad, delägare JJ Partners och Lars Axelsson. Foto: Björn Elgstrand och Pontus Höök.

I Resumés intervju med sir Martin Sorrell, öppnade han upp för möjligheten för en landschef för Sverige.
– Det är en intressant fråga. Vi är vertikalt organiserade och vi har teamledare för våra stora uppdrag, det största är för Ford. Så är det för alla våra topp 30-uppdrag som står för cirka en tredjedel av våra intäkter. Sedan har vi landschefer och det har vi i Australien, Thailand, Kina och Holland och ett par andra länder till. Vi behöver personer som både driver uppdrag och personer som driver länder. Om våra 1 000 personer i Stockholm verkligen skulle jobba tillsammans kan de besegra vem som helst, sade han då.

Ny chef i Italien
Vad Resumé erfar kommer en rekryteringsprocess för att hitta en WPP-chef i Sverige inom kort att dra i gång.

Historiskt har man haft landschefer i flera av WPP:s marknader och nyligen tillsattes en ny landschef i Italien, Massimo Costa, vd på Young & Rubicam, just för att få byråerna i landet att samarbeta i större utsträckning. Han kommer dock också att behålla sin tjänst på Y&R.

Rollen som landschef beskriver WPP som att den kommer att ”fokusera kring att kunna hålla de bästa resurserna tillgängliga, för alla marknadsdiscipliner, för att kunna ge kunderna bästa service och kunskap för att bättre­ kunna serva dem i dessa­ ­tider”.

Exakt hur den tjänsten skulle se ut i Sverige är i dagsläget inte klart. En av WPP:s byråchefer i Sverige säger till Resumé att det snarare borde bli en administrativ tjänst.
– Där det finns stora möjligheter att göra något inom WPP är inom back office. Så någon med grymma projektledaregenskaper vore bra för denna roll. Sverige är för litet för att ha någon som koordinerar pitcher. Det fungerar i länder som England men det fungerar inte för WPP här.

Ett par drömnamn nämns i diskussionerna. Ett är Anders Liljeblad, i dag delägare JJ Partners, tidigare styrelseordförande för Dobedo, vd för Lowe Brindfors och chairman & regional director för Lowe Lintas & Partners Nordic. ­Anders Liljeblad säger dock att han inte känner till något kring en rekrytering eller att han är ­aktuell i diskussionerna.
– Jag sitter bra där jag sitter, och det blir ett helt hypotetiskt resonemang kring om jag skulle tänka mig en sådan post eller inte. Det känns inte meningsfullt att ägna sig åt det, säger han.

Ett annat hett namn till posten är Lars ”Laxen” Axelsson, i dag vd för The Brand Union, tidigare client director på DDB Stockholm, innan dess vd på Lowe Brindfors i sex år.
– WPP är ett bolag med en mängd olika verksamheter, det kan vara klokt att hitta en person som kan skapa synergier kring verksamheter, ­säger Lars Axelsson.
– Om denna sedan skulle vara förankrad i kommunikationsbranschen, reklam eller medier är ju beroende på uppgiften, och vad som ska kommuniceras.      

Skulle du vara intresserad av denna tjänst?
– I mitt jobb som vd på The Brand Union, tycker jag att man kan samordna byråerna inom WPP mer och det är också nätverksbyråernas stora fördel. Att kunna dra resurser och kompetens från varandra, det kan man utnyttja i större grad.

Men det var inte frågan. Den var om du skulle vara intresserad av tjänsten.
– Om jag kan kombinera detta med Brand Union, så ja, då skulle jag kunna tänka mig detta, men det är en rent hypotetisk fråga nu.

WPP i 107 länder

WPP är världens största nätverk inom medier, pr och reklam. Nätverket har 141 000 anställda och 2 400 kontor i 107 länder.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News