Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Två lejon till Oatly

Publicerad: 24 Juni 2015, 14:49

Oatlys omgjorda förpackningar.

Ett silver och ett brons. Det blev utdelningen för Sverige i Cannes Lions design-kategori. Jurymedlemmen Sandra Planeta efterlyser fler svenska bidrag till nästa år.


Ämnen i artikeln:

OatlyCannes LionsForsman & BodenforsCannes Lions 2015

Sverige hade sex nomineringar i Design, varav fem tillföll Forsman & Bodenfors. Det resulterar i två lejon, om än inte i den finaste valören. Deras hyllade omgörning av Oatly belönas med ett silver och ett brons.  
– Den är starkast i 360. Ett otroligt bra exempel på där produkten leder kampanjen och sätter tone of voice för hela produktionen. Men som individuell förpackningen tyckte inte juryn att den var lika unik, förklarar Sandra Planeta, creative director på Planeta Design och ledamot i juryn.   

Hur tycker du att svensk design står sig i konkurrensen?
– Vi har otroligt mycket att ge här, men vi skickar in för lite bidrag. Vi skulle kunna ta hem så mycket mer priser. Men det är många tävlingar som går runt i världen och för många handlar det om att prioritera. Design är fortfarande en liten kategori, men här skulle vi verkligen kunna göra stor skillnad som land.

Grand Prix i Design går till Volvo Cars UK och deras "Lifepaint" av Grey London. Bilmärket står allt mer ut som en av Cannes Lions stora vinnare med ett flertal priser av den finaste valören.
– Fantastiskt att se Volvo prata om säkerhet på ett nytt sätt som "inte syns". En så enkel och smart liten produkt som kommunicerar Volvos grundvärden - "Den osynliga reflekterande färgen som inte syns" - Årets julklapp! Önskar jag hade kommit på den själv, säger Sandra Planeta.  

Rent allmänt tycker hon att design tar för sig allt mer i Cannes Lions, som från början är reklambyråernas tävling.
–  Vår kategori blir allt mer erkänd framförallt internationellt. Vi jobbar mycket mer långsiktigt och bygger upp hela grunden. Oerhört roligt att nu se stora globala varumärken förstå design kommunikation genuina kraft och genomföra projekt som verkligen kan förändra, vilket Volvos Grand Prix är ett bra exempel på, säger Sandra Planeta.

Var är designbranschen på väg?
– Trenden är att företagen förstår designens kraft, och vilken förändring den kan skapa. Det handlar inte längre bara om kampanjer, för såväl stora som små företag.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.