Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två nya Grand Prix till B-Reel

Publicerad: 22 juni 2013, 12:28

Anders Wahlquist och Pelle Nilsson på B-Reel.

Foto: Magnus Helander.

Succé för B-Reel i Cannes! I kväll vinner produktionsbolaget två Grand Prix för kampanjen "Beauty Inside" i kategorierna Film och Branded Content. Totalt har de nu vunnit tre Grand Prix i årets tävling.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

De svenska byråernas inskickade bidrag har inte genererat i närheten av samma lejonskörd som i fjol. Men desto bättre har det gått för de svensk-grundade produktionsbolagen.

Allra bäst har det gått för B-Reel. Kampanjen "Beauty Inside" för Toshiba+Intel har nu sammanlagt vunnit tre Grand Prix (Cyber, Film, Branded content) plus ett antal guldlejon. Byrån som har skickat in bidraget är Pereira & O'Dell som är baserade i San Fransisco.

I veckan träffade Resumé B-Reel-grundarna Pelle Nilsson och Anders Wahlquist. Då hade byrån vunnit det första Grand Prixet i Cyber, samt en Emmy i USA. De var glada över att kampanjen vinner priser i både film- och digitala tävlingar.

– Det är en berättelse om en kille, Alex, som vaknar upp som en ny person på utsidan varje dag. Eftersom han gör det är det ett väldigt bra och naturligt sätt att få in publiken. Vi skapade en film i sex delar, totalt 40 minuter som gick på Facebook i 13 länder på åtta språk. Sedan hade vi auditions online där folk kunder skicka in sina videos, och sen kunde de vara med i filmen genom den här personens videodagbok, eftersom han var en ny person på utsidan varje dag.

– Vår regissör Drake Doremus körde Skype-inspelningar också – det är första gången man regisserats via Skype. Sedan hade vi kändisar med också som Topher Grace och Mary Elizabeth Winstead. Det är en reklamkampanj, men hela projektet var konstruerat som ett underhållningsprojekt. Det skrevs väldigt mycket om det sen också.

– Det är en emotionell historia, och det är det vi vill göra – vi vill skapa emotionella upplevelser på internet. Det är en kärlekshistoria i grund och botten – eftersom han är en ny person varje dag kan han inte skaffa ett förhållande, men på slutet lyckas han till slut.

– Det är ett av de första projekten som kommit ut där det funkar med storytelling där man integrerat publiken. Det skulle kunna fungera som en långfilm också, så pass bra är det, sa Pelle Nilsson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.