Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två slåss om Vattenfall

Publicerad: 16 februari 2011, 15:09

Vattenfalls upphandling går in i sin absoluta slutfas. Nu står valet mellan DDB och Lowe Brindfors, kan Resumé avslöja. På måndag meddelas vem som tar hem storkontraktet.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDBVattenfall

truefalse

Två byråer är kvar i kampen om Vattenfallkontot: DDB och Lowe Brindfors. Foto: Scanpix.

I mitten av september 2010 utlyste Vattenfall sin reklambyråpitch som offentlig upphandling öppen för alla att delta i.

Uppdraget gäller länderna Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Polen. Det är första gången­ som Vattenfall samlar hela kommunikationsuppdraget för samtliga marknader på en reklambyråpartner.

Nu efter snart ett halvårs pitchande kan Resumé berätta­ att det antingen blir DDB eller Vattenfalls byrå sedan 2004, Lowe Brindfors, som får kontraktet.

För båda byråerna är det en hel del som står på spel. I början av juni tog DDB över Teliakontot från Storåkers. Efter det har byrån tagit hem ett gäng andra kunder, bland dem Nordea, Försvarsmakten, Indiska och God Morgon. Även kreativt har det gått bra där byrån, jämte Forsman & Bodenfors, 2010 rankades i toppskiktet bland världens bästa interaktiva reklam­byråer.

Lowe Brindfors tog hem Vattenfall som kund redan år 2004, detta efter en pitch med totalt 70 (!) deltagande byråer. I finalen ställdes byrån mot Garbergs. Då rankades kontot i 40-miljonersklassen, ett byråarvode som än i dag består i den mångmiljonklassen.

Dock ska man ha i åtanke att en potentiell förlust för Lowe Brindfors är mindre än vinsten för DDB då upphandlingen nu täcker in fler marknader än vad Lowe Brindfors i dag täcker för energijätten.

I början av förra året gick SAAB ned för räkning, ett av Lowe Brindfors större konton, jämte Swedbank, Ericsson och inte minst Vattenfall. När SAAB-krisen var som värst fick totalt 25 personer lämna Brindfors, och många har jämställt SAAB och Vattenfall som jämbördiga konton i storlek i dag.

För två veckor sedan stod det klart att även Granath Euro RSCG var med i slut­fasen av Vattenfalls upphandling, men är nu, vad Resumé erfar, inte längre med i slutförhandlingarna.

Vattenfall har i dag OMD som mediebyrå, även den upphandlingen avgörs inom kort.

Avtalet för både reklamnätverket och mediebyrånätverket gäller i två år men kan förlängas till maximalt åtta år.

Vattenfalls sammanlagda bruttoinvesteringar i marknadskommunikation ligger på 450 miljoner kronor per år.

Vattenfall är också nybliven sponsor av Internationella skidförbundet, och just nu pågår världsmästerskapet i alpint i Garmisch-Parten­kirchen i Tyskland, som slutar på söndag och där flera ur Vattenfalls ledning bevakar detta på plats.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDBVattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.