Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Två svenska lejon i natt

Publicerad: 23 juni 2012, 18:43

Sverige vinner ytterligare två lejon i kväll. Forsman & Bodenfors får ett brons i Film och CP+B kniper ett silver i Branded content & Entertainment. Volontaire blir lottlösa i Titanium & Integrated.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Ikväll avslutas årets upplaga i Cannes Lions med prisutdelning i kategorierna Film, Film craft, Brandend content & entertainment och Titanium & Integrated. Sverige lyckas vinna två lejon, och når därmed upp till totalt 45 priser – två från rekordnoteringen 47 lejon från 2010.

Forsman & Bodenfors vinner ett brons i film med "Smoothness" för kunden IQ. Svenska byråer hade skickat in 71 bidrag i kategorin, varav fem nominerades.

CP+B vinner ett silverlejon i den nya kategorin Branded content & Entertainment med "Autodance" för spelföretaget Ubisoft. Bidraget var Sveriges enda nominering i kategorin.

I Film craft och Titanium & Integrated blir det inga svenska priser, trots att Curators of Sweden, som vann Grand Prix i Cyber, var nominerad i den sistnämnda kategorin.

Grand Prix i Titanium & Integrated går till Nike+ Fuelband – som även den fick ett Grand Prix i Cyber.

Byråtoppen Cannes 2012:

Volontaire: 1 Grand Prix, 2 silver

North Kingdom: 1 guld, 1 silver, 1 brons

Stockholm Design Lab: 1 guld, 1 brons

Prime: 3 silver, 1 brons

Forsman & Bodenfors: 2 silver, 2 brons

Happy F&B: 2 silver

DDB Stockholm: 1 silver, 7 brons

Åkestam Holst: 1 silver, 5 brons

CP+B: 1 silver, 2 brons

Mobiento: 3 brons

Saatchi & Saatchi/MSL: 3 brons

Garbergs: 1 brons

Starcom: 1 brons

King: 1 brons

Great Works: 1 brons

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.