Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 december 2008, 14:01
Åkestam Holsts kampanj för Playground och Saatchi&Saatchis kampanj för Jokk plockade hem två silver i Young Guns, i klassen Professional.
Playgrounds och friluftsprofilens Stefan Kits insats som hönsmamma fortsätter att imponera på den internationella reklamvärlden.
Åkestam Holst kampanj har redan gett guld i Cannes och Eurobest. Nu kan byrån också ställa ett silver i Young Guns på prishyllan.
– Det känns extra roligt med tanke på att så stora kampanjer deltar i tävlingen, säger Hanna Björk, copywriter på Åkestam Holst .
Det är hon som tillsammans med byråns art directors Lars Holthe och Johan Baettig ligger bakom kampanjen.
Det lyckade försöket att kläcka fram en kyckling i en dunjacka verkar ha haft en allmänmänsklig dimension. Mediegenomslaget var stort under den vecka som försöket pågick:
– En anledningen är nog att vi genomförde det just som ett försök. Det blev en snackis eftersom många ville veta om det skulle lyckas, säger Hanna Björk.
Saatchi&Saatchi får ett silver för sina kampanjer Norrlandsmejeriers varumärke Jokk där inte minst filmerna blivit en stor hit på Youtube.
– Svinkul! Man brukar annars vara ganska bitter när man vinner silver, men med tanke på att vinnaren är amerikanska Skittles så känns det ändå ganska bra, säger Nima Stillerud som tillsammans med Gustav Egerstedt ligger bakom filmen.
Båda började arbeta för Farfar i mars i år, men i augusti gick Egerstedt tillbaka till Saatchi. .
Peter Willebrand