Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tveksamma tider får bilsajt att satsa

Publicerad: 23 augusti 2011, 08:26

Schibstedägda bytbil.com satsar offensivt med en kampanj signerad Magnus Hård och Péter Nagy. Målet – att befästa positionen och driva ytterligare trafik.


Bytbil.com startade sajten 1997. Mikael Bjurek, marknadschef på bytbil.com, säger att de är nöjda över besökssiffrorna men att de i undersökningar sett att en del av målgruppen uppfattar dem enbart som en bytessajt där privatpersoner kan byta bil med varandra. Insikten ledde till en ny kommunikativ plattform och en kampanj som ska befästa positionen samt öka trafiken ytterligare.

– Även om besöksantalet är stabilt, vill vi genom detta utspel markera vår position ytterligare som det trygga förstahandsvalet för dem som ska köpa bil, säger Mikael Bjurek, marknadschef på bytbil.com.
– Det händer att vi blandas ihop med köp och säljsajter och det är en anledning till att vi nu tagit fram den här nya plattformen. Namnet bytbil kan få folk att tro att man byter bil på sajten men vi jobbar enbart med branschen, har inga privatannonser alls, och det vill vi visa. Och vi vill inte byta namn, varumärket är redan så starkt och inarbetat.

Den nya payoffen lyder ”vägen till ett bättre bilköp”.

Huvudfokus i kampanjen ligger på tv och webb. Reklamfilmen kommer att rulla i fem tv-kanaler: TV3, Kanal 5, TV6, Discovery och Kanal 9 under januari.

Vad har kampanjen för budget?
– Vi lägger ett par miljoner, främst på tv men det blir även en del webb och annonser, säger Mikael Bjurek.

Kampanjen är signerad den nystartade reklambyrån a2c. Mediebyrå är Mediacom och för pr svarar Newsroom. Samarbetet med a2c startade i november. Tidigare jobbade Bytbil.com med Otto.

Bytbil.com

Byrå: a2c
Arbetsgrupp: Magnus Hård strateg, Péter Nagy kreatör
Mediabyrå: Mediacom
Marie Almgren tv-specialist
Pr: Newsroom
Christina Törnkrantz-Terfors

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.