Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tvingas betala 160 000 för felaktig reklam

Publicerad: 17 mars 2009, 09:49

Läkemedelstillverkaren Bayer tvingas betala en straffavgift på 160 000 kronor för att ha brutit mot ett tidigare förbud från NBL. Bayer ändrade aldrig en felaktigt utformad reklamtext trots fällning i NBL 2008.


Hemsidan för Bepanthen

Läkemedelsföretaget Bayer marknadsförde hudsalvan Bepanthen på webben och i tv med påståenden som inte kunde styrkas i produktresumen. Företaget fälldes för påståendena i Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, förra året.

Men Läkemedelsverket, som stod bakom anmälan, upptäckte att läkemedelstillverkaren aldrig ändrade texten på hemsidan. Nu tvingas Bayer betala 160 000 kronor för misstaget.

Bayer får också en tillrättavisning av NBL för att det saknades information i tv-reklamen om att Bepanthen är ett läkemedel, vilket är ett krav enligt läkemedelslagen.

Formuleringarna som Bayer använde löd bland annat ”Bepanthen! Återfuktar, läker och skyddar” och ”... underlättar istället hudens naturliga läkprocess”.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.