Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Twitter-kampanj ska profilera SVT2

Publicerad: 8 oktober 2012, 14:05

SVT vill profilera SVT2 tydligare och gör därför sin första imagekampanj för en specifik kanal. Till hjälp tar man Twitter och Fläskkvartetten.


Ämnen i artikeln:

SVT

Kampanjen som startar i kväll består av tre trailers, annonsering samt en kampanjsida där Twitter är en stor beståndsdel.  

– Vi har i vår kommunikation ofta pratat om SVT-utbudet generellt  eller  om specifika program, men nu ville vi förtydliga profileringen av SVT2  som kanal, säger Lotta Loosme, marknadschef på SVT.

De tre trailerfilmerna visar innehåll som är typiskt för SVT2 samtidigt  som Twitter-kommentarer från kända och okända profiler kommenterar  innehållet. Alla som medverkar har godkänt att deras kommentarer  används.

– Kommentarerna är ett sätt att uppmuntra till interaktivitet. På sajten  finns okommenterade trailers där besökarna själva kan kommentera. De  filmer som går ut i sändning i kväll är startskottet för en fortsatt  diskussion, säger Lotta Loosme.

Varför denna kampanj just nu?
– Tvåans popularitet är bra som sådan, men vi kan se att folk inte har  lätt att skilja på SVT-kanalerna. Detta är ett sätt att ge tvåan en  tydligare röst. SVT2 är en kanal som sällan är svart eller vit i det den  visar. Den bevakar en värld i ständig förändring och det visar denna  kampanj.

För musiken står Fläskkvartetten. Byrå som gjort det grafiska (annonserna): Cabomba. Byrå som gjort kampanjsidan: Britny.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.